Drumurile Moldovei – dăruite de străini, compromise de localnici

Autor: , in Social / 28 februarie, 2018, 12:42

În timp ce instituţiile internaţionale susţin financiar construcţia drumurilor şi dezvoltarea infrastructurii în Republica Moldova, o parte din societate acţionează distructiv asupra consolidării bunăstării Republicii Moldova: banii sunt folosiţi fraudulos, monitorizaţi insuficient, iar cetăţenii nu sunt informaţi transparent despre cheltuieli, fraude şi perspective.

Deşi în anii 2010-2016, pentru reparaţia şi reabilitarea drumurilor naţionale, raionale sau locale, exclusiv din surse externe, au fost alocaţi circa 130 de milioane de euro, în special credite de la instituţii financiare internaţionale, în ultimii şase ani, majoritatea companiilor care s-au aflat în topul contractelor cu statul pentru reparaţia drumurilor au avut sau au în spate legături cu actuali sau foşti funcţionari sau politicieni. În 2017, în urma utilizării frauduloase a banilor, au fost rataţi circa 150 de milioane de lei destinaţi proiectelor de reabilitare a drumurilor, conform Ziarului de Gardă.

Republica Moldova a ratat în 2017 milioane de lei, din proiecte finanţate din exterior, din cauza utilizării frauduloase de către unii agenţi economici a fondurilor alocate. Totodată, valoarea granturilor externe pentru susţinerea bugetului, care urmau a fi acordate în 2017, s-a diminuat cu 1 589,3 milioane de lei, se arată în Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii bugetului de stat pe anul 2017. Printre proiectele diminuate semnificativ în 2017 sunt şi două proiecte din domeniul infrastructurii: proiectul de susţinere a Programului în sectorul drumurilor, diminuat cu 100 de milioane de lei, şi proiectului „Reabilitarea drumurilor locale”, bugetul căruia a fost redus cu 49,9 milioane de lei.

În toamna anului 2014, a fost dat în exploatare traseul Sărăteni-Soroca, reabilitat în cadrul Programului Compact al Guvernului SUA, care iniţial cuprindea 93 km de drum ce trece prin 14 sate din Teleneşti, Floreşti şi Soroca. Datorită gestiunii eficiente a proiectului au fost făcute economii, care au permis extinderea porţiunii de drum reabilitat de la 93 km, prevăzute de Acordul Compact, până la 96 km. Totodată, au fost reconstruiţi circa 32,2 km de drumuri locale. Lucrările de reabilitare a drumului Sărăteni-Soroca au demarat în toamna anului 2012. Bugetul pentru reconstrucţia drumului a fost de circa 100 milioane USD. Beneficiari: circa 300 de mii de oameni. În cadrul lucrărilor de reabilitare au fost deschise peste 1300 locuri de muncă temporare.

În 2018, pentru reabilitarea drumurilor se vor derula două proiecte, ambele finanțate din surse externe. Proiectul „Susținerea programului în sectorul Drumurilor”, unde vor fi alocate circa 2,2 miliarde de lei. Banii vor fi alocați de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – 1, 2 miliarde de lei, Banca Europeană de Investiții (BEI) – 989,5 milioane de lei și Comisia Europeană – 14,6 milioane de lei. Obiectivul proiectului este de a reduce costurile de transport ale utilizatorilor de drum în R. Moldova prin optimizarea condițiilor și calității rețelei rutiere și a modului în care este administrată. Al doilea proiect este „Reabilitarea drumurilor locale”, cu un buget de 126,3 milioane de lei, care are drept obiectiv oferirea accesului rutier sigur și durabil la instituții de învățământ, instituții medicale, cu accent pe reabilitarea drumurilor care vor permite copiilor din zonele rurale să beneficieze de acces sporit la școlile consolidate, rezultate din optimizarea de școli. Proiectul va fi finanțat integral de Banca Mondială.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X