Deputatul român Matei Dobrovie a solicitat explicații de la ministrul Românilor de Pretutindeni, Natalia Intotero, privind finanțarea unor portaluri de știri de la Chișinău loiale oligarhului Vladimir Plahotniuc.

El a făcut referire la portalurile „Deschide.md” și „Timpul.md”, care au primit în ultimii ani zeci de mii de euro anual de la Guvernul român, asta chiar dacă cele două instituții media au făcut partizanat politic în favoarea oligarhului Vladimir Plahotniuc, potrivit mai multor rapoarte ale unor ONG-uri de media.

„Într-un raport realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent privind manipularea și alte practici incorecte în presa din Republica Moldova se arată că Deschide.md a recurs la tactici partizane, prezentând exclusiv punctul de vedere al Guvernului și Partidului Democrat condus de oligarhul Vladimir Plahotniuc. În replică, conducerea portalului Deschide.md a atacat în mod denigrator reprezentanții Centrului pentru Jurnalism Independent într-un articol publicat pe website-ul său – fără să aducă argumente valide împotriva concluziilor raportului în cauză”, se arată în interpelarea lui Dobrovie.

El a făcut referire și la ziarul și portalul online „Timpul”.

„În aceeași notă, portalul Timpul.md, chiar dacă nu a fost obiectul studiului menționat mai sus, împărtășește aceleași practici incorecte cu cele ale portalului Deschide.md. La o privire atentă asupra știrilor publicate de Timpul.md, observăm că majoritatea știrilor sunt preluate de la Publika TV, instituție media despre care se știe că este controlată de oligarhul Vladimir Plahotniuc. Mai mult, este evident cum majoritatea știrilor îl promovează și apără pe Vladimir Plahotniuc de orice critică apărută în spațiul public. Spre exemplu, știrea ”Plahotniuc este curat ca lacrima. DIICOT neagă existența unei urmăriri penale împotriva sa” îl prezintă pe Vladimir Plahotniuc drept o victimă a unor ”acuzații nefondate” de infracțiuni de șantaj, înșelăciune și spălare de bani în condițiile în care nu există un comunicat oficial din partea DIICOT”, se mai arată în interpelarea deputatului.

În aceste condiții, deputatul USR consideră că „în contextul în care audiovizualul din Republica Moldova este hiperoligarhizat, existând un monopol pe piață al binomului Plahotniuc – Dodon, iar mass-media din Republica Moldova este de asemenea supusă controlului financiar și influenței rusești, Guvernul României ar trebui să investească în organisme de presă de limbă română, credibile și independente”.

În replică, Ministerul Românilor de Pretutindeni a anunțat că și în 2018 Deschide.md a fost finanțat cu 85 de mii de lei românești (aproximativ 20 de mii de euro), în timp ce solicitarea „Timpul.md” încă era analizată. Totuși, Timpul.md a anunțat acum câteva zile va beneficia și în 2018 de finanțare de la Guvernul român în valoare de 70 de mii de lei românești (aproximativ 15 mii de euro).

Oficialii de la București își motivează aceste decizii prin faptul că cele două portaluri ar promova „afirmarea identității culturale a românilor”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •