Cercetătorul chinez care a modificat genetic bebeluşi ar putea primi o pedeapsă serioasă

Autor: , in Externe / 21 ianuarie, 2019, 17:44

Autorităţile chineze spun că omul de ştiinţă care susţine că a creat anul trecut primul copil din lume „modificat genetic” a acţionat în mod ilegal şi în căutarea faimei şi averii, potrivit media de stat citată de BBC, notează news.ro.

He Jiankui a pretins că a modificat genetic embrioanele a două fetiţe gemene pentru a nu putea avea HIV, fapt care a generat scepticism şi indignare.

Anchetatorii afirmă că cercetătorul ar putea primi o pedeapsă serioasă, după ce a acţionat pe cont propriu şi a falsificat documente de evaluare a eticii.

Profesorul He, care se află în arest la domiciliu, şi-a apărat munca.

În noiembrie, el a declarat la un summit din Hong Kong că este „mândru” de activitatea sa în domeniul modificărilor genetice, o practică care este interzisă în majoritatea ţărilor, inclusiv în China.

Anunţul său a fost condamnat sute de oameni de ştiinţă chinezi, dar şi de comunitatea internaţională, care au atras atenţia că orice aplicare de modificare a embrionilor umani în scopul reproducerii nu este etică.

Rezultatele profesorului He Jiankui nu au fost încă verificate, dar anchetatorii au confirmat luni că activitatea sa a avut ca rezultat naşterea de gemeni, iar o altă femeie este în prezent însărcinată.

Anchetatorii din provincia Guandong au afirmat că doctorul a strâns el însuşi fondurile, evitând în mod deliberat supervizarea.

El ar fi folosit tehnologie cu un nivel de siguranţă scăzut, cu ajutorul căreia a făcut modificări genetice.

Anchetatorii au confirmat că profesorul He a recrutat opt cupluri pentru a participa la experimentul său, acest lucru ducând la două sarcini. Ei au spus că gemenii numiţi Lulu şi Nana s-au născut în noiembrie şi sunt sub supraveghere medicală.

De la anunţul experimentului său, profesorul He a fost arestat la domiciliu în Shenzhen.

În cadrul conferinţei de la Universitatea din Hong Kong, el a spus că fetiţele s-au născut „în mod natural şi sunt sănătoase” şi vor fi monitorizate în următorii 18 ani. Profesorul a mai spus că experimentul a fost finanţat de el însuşi şi a confirmat că Universitatea sudică de ştiinţă şi tehnologie din Shenzhen nu a ştiut de acest lucru.

He Jiankui a mai explicat că cele opt cupluri – formate din taţi seropozitivi – au semnat voluntar pentru experiment. Un singur cuplu a renunţat, dar era o „altă posibilă sarcină” a unui embrion modificat genetic în stadiu incipient.

Cercetătorul a declarat că studiul său a fost trimis la o revistă ştiinţifică pentru revizuire, deşi nu a numit revista. El a fost evaziv şi în privinţa altor detalii, inclusiv în ceea ce priveşte numele „anumitor experţi” care, a spus el, au verificat activitatea sa şi i-au oferit garanţii.

Comentarii