De ceva timp, capitala, dar și toată țara, a fost împânzită de panourile publicitare ale PD în care apar candidații partidului pe circumscripții uninominale cu sloganul de reducere a numărului deputaților de la 101 la 61. Așa un truc – de a face campanie în afara campaniei electorale, care începe abia pe 25 ianuarie. Deci, panourile cu trandafiri și mutrele candidaților stau afișate, dar asta nu e campanie!

PD a cheltuit deja pentru promovarea referendumului peste 4 milioane de lei, majoritatea acestor sume revenind televiziunilor lui Plahotniuc. Există o astfel de circulație a banilor în Republica Moldova – dintr-un buzunar în celălalt. Panourile publicitare încă nu au fost raportate la cheltuieli.

De ce a avut nevoie PD de acest referendum, care a implicat și modificarea legislației electorale? Vă mai amintiți că referendumurile erau interzise în ziua alegerilor, inclusiv printr-o Hotărâre a CC din 2014, pentru a nu crea confuzii?

Or, anume de confuzii a avut nevoie PD. Și de un vehicul pe care să se cațăre ca să-și mai adauge câteva puncte procentuale. O idee pur populistă, care s-ar plia pe repulsia cetățenilor față de politicieni – meritul exclusiv al activității PD în parlamentul precedent. Nu putem să nu apreciem această găselniță tehnologică. Atunci când un Nae-Simion mă îndeamnă să reducem numărul deputaților, eu chiar vreau să scap de asemenea deputați. Și traseiști corupți din ăștia sunt zeci și zeci, care candiddează și pentru viitorul parlament. Adică cei care au discreditat parlamentul precedent în ultimul hal, acum ne roagă să-i reducem!

Ei, cum să nu-i crezi că vor binele poporului? Problema însă nu e în numărul deputaților, ci în calitatea lor. La urma urmei, numărul deputaților e doar o cifră irelevantă, dacă în construcția actuală de putere toate deciziile se anunță de la sediul partidului, ca pe vremurile KPSS-ului. De ce totuși se insistă pe această cifră de 61? O fi poate mai ieftin să întreții 31 de papagali decât 51, să încropești o majoritate de adunătură, dar nu e determinant acest argument.

Mult mai important este un cu totul alt factor. Odată cu introducerea referendumului, “timpul de procesare” al unui alegător la secția de votare se majorează de 4 ori! Pentru că cetățeanul are de ștampilat nu un buletin, ca în scrutinele precedente, dar 4! Ceea ce va crea cozi la secțiile de votare.

Dar principala lovitură va fi dată cetățenilor din diasporă, care nu votează cu guvernarea. Votul diasporei poate înclina balanța și asta s-a văzut clar în campania prezidențială din 2016. De aceea introducerea referendumului lovește direct în diasporă ca să diminueze numărul voturilor. Și dacă cozile imense s-au mișcat încet în 2016 și mulți cetățeni așa și nu au reușit să voteze, acum aceste cozi se vor mișca de 4 ori mai încet. Ca să nu mai zic că votul diasporei a fost redus în jumătate pe lista națională și la 3/51 pe circumscripții. Și acesta deja e un argument greu pentru inventarea referendumului. Acum problema e – va trece sau nu acest referendum inutil?

Dacă nu trece – e ok. Transferul de la conotația aparent pozitivă a referendumului spre PD ar trebui să aducă ceva puncte. În plus, cum am arătat, va reduce drastic numărul de voturi contra guvernării, în special ale diasporei. Or, pentru validarea referendumului este necesar ca la acesta să participe 1/3 din alegătorii înscriși pe liste. La moment, CEC insistă în continuare că avem circa 3,3 mil alegători. Va putea guvernarea să asigure 1,1 milion de participanți? Dacă opoziția va avea un mesaj clar și tranșant de boicotare – sigur că nu. Să ne amintim și de referendumul din 2010, care a fost invalidat pe motiv de prezență redusă.

Să admitem, totuși, că referendumul va trece, deși e puțin probabil. Acest referendum este unul consultativ. Deci, va trebui supus votului în viitorul parlament (apropo, guvernarea, dacă voia pe bune, putea să facă acest lucru ușor în parlamentul precedent). Să ne imaginăm cum cei 101 deputați votează ca să se autoreducă la 61?! Că revocarea deputaților (mandatul imperativ) nici nu va fi pusă în discuție este absolut evident.

În concluzie: afacerea “referendum” este o făcătură, o șmecherie electorală care nu va avea finalitate. De aceea trebuie să boicotăm acest referendum. Acest lucru trebuie explicat tuturor cetățenilor. Pentru că majoritatea din ei nu înțelege nici cum trebuie să voteze în cadrul sistemului mixt.


Acest articol este proprietatea Expresiv Media SRL, și este protejat de legislația drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face DOAR în limita a 150 de cuvinte, cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către articolul original.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •