Este absolut logic ca sondajele de opinie, împreună cu alte mijloace de comunicare, să influenţeze într-o măsură sau alta deciziile de vot, susține sociologul Petru Negură.

Acesta spune că un detaliu important este și comanditarul sondajului.

„Unii comandă un sondaj pentru uz intern, pentru ca să ştie cum să se comporte în această campanie şi ca să ştie rezultatele reale. Şi alte sondaje care sunt făcute public. Aici sondajul are o dublă funcţie. Dacă un partid politic, prin intermediari sau direct, comandă un anumit sondaj, în momentul în care-l publică apare această dublă funcţionalitate. Una este de informare directă asupra cum este construită, structurată opinia publică privind partidele şi formațiunea lor, pentru ca să ştie cum să se comporte în campanie. Iar a doua este momentul în care ei decid să-l publice: înseamnă că se simt destul de bine cu rezultatele acestui sondaj şi vor să exprime un anumit act de comunicare”, a declarat el în cadrul unui interviu acordat pentru Radio Europa Liberă.

Potrivit sociologului, unele sondaje sunt realizate mai profesionist decât altele și ar trebui să existe un anumit instrument de monitorizare a profesionalismului şi a probității metodologice în care sunt făcute acestea, dar ele sunt comentate şi discutate în interiorul comunităţii sociologice, care este foarte mică.

„Noi, ca şi consumatori de informații, trebuie să învăţăm cum să citim sondajele. Doar elementul acesta de marjă de eroare deja o să ne ajute să relativizăm puţin datele. În momentul când o casă de sondaje spune că un partid are 19,6% şi alt partid are 19,3%, această 0,3 şi 0,6 nu are nicio relevanţă aproape într-un sondaj de opinie cu marjă de eroare de 3%”, afirmă Petru Negură.

Șapte companii au depus înștiințări la Comisia Electorală Centrală (CEC) privind efectuarea sondajelor în această campanie electorală:
1. Asociația obștească „Reprezentanța din Moldova a International Republican Institute din SUA” (IRI);
2. Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova;
3. Institutul de Politici Publice;
4. Compania sociologică „IMAS INVEST” SRL;
5. Compania „Date Inteligente” SRL;
6. SRL „Simpals”;
7. SRL „HN24”.

Citiți și: Un nou sondaj, alte date; Ce partide ar putea accede în Parlament

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •