Apreciem deschiderea redacției cotidianul.md pentru a publica dreptul la replică. În general, considerăm că articolul respectiv este unul denigrator și regretăm faptul că mai multe surse mass-media l-au preluat și tirajat. În calitatea mea de director executiv al companiei Date Inteligente SRL și de vice-președinte al Alianței Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova, condamn ferm atacurile nefondate asupra companiilor mici și mijlocii și promovarea acestor atacuri prin intermediul surselor mass-media.

În continuare vă oferim unele informații care ar putea ajuta cititorii site-ului cotidianul.md și a altor surse să fie informați corect despre activitatea companiei Date Inteligente:

  1. Rezultatele sondajului iData au fost prezentate de toate sursele mass-media relevante din țară, la conferința de presă au fost cel puțin 10 camere de filmat, iar numărul de articole publicate la tema aceasta este unul foarte mare.
  2. Răspunsul la întrebarea „Care ar trebui să fie vectorul principal de dezvoltare al RM” e comparabil cu rezultatele sondajelor anterioare, ce arată că o bună parte din populație nu este strict pro-europeană sau pro-rusă.
  3. Titlul articolul nu rezonează cu datele pe care noi le-am prezentat. În primul rând, noi nu am făcut anterior cercetări pentru a arăta o dinamică și în al doilea rând, noi doar am constatat rezultatele obținute în urma sondajului și am prezentat procentele respective. Datele au fost verificate și sunt consistente cu răspunsurile la alte întrebări. Respectiv, top-3 persoane în care respondenții au cea mai mare încredere sunt: Igor Dodon, Maia Sandu și Vladimir Plahotniuc, ceea ce corespunde și cu topul partidelor/blocurilor la întrebarea privind intenția de vot.
  4. Legislația nu interzice prezentarea unor prognoze, iar la alegerile pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, iData a prezentat prognoza sa joi dimineață, iar însăși prognoza a fost făcută miercuri, în baza datelor colectate la acel moment. După anunțarea rezultatelor alegerilor, iData a venit cu un amplu comunicat de presă în care a menționat că toate scorurile prezise practic au coincis cu rezultatele alegerilor. De exemplu, doar noi am prezis că Constantin Codreanu va lua mai multe voturi decât Valeriu Munteanu. Totuși, e diferență dintre situația de miercuri, când s-a pregătit prognoza și cea de duminică, când s-a ieșit la alegeri. În primul rând, campania pentru Silvia Radu a fost sabotată în mod evident și practic nu s-a mai făcut campanie pentru acest candidat, ceea ce a făcut ca alegătorii care ar fi susținut-o fie să nu vină la vot, fie chiar să-și schimbe opinia. În același timp, a apărut o interceptare a convorbirii candidatului Andrei Năstase, care a fost promovată intens în spațiul public. Aceasta a creat un efect foarte mare de mobilizare a electoratului pentru a-l vota pe Năstase. Astfel, Silvia Radu a pierdut din electorat din cauza abandonării campaniei, iar Andrei Năstase din contra, a câștigat, pe seama unei mobilizări foarte bune a alegătorilor. Acești doi factori nu pot fi preziși.
  5. Noi nu excludem că datorită rezultatelor sondajelor, mai mulți alegători au venit la vot și au votat pentru Andrei Năstase la alegerile din 2018.
  6. Sondajul realizat de compania Date Inteligente în ianuarie 2019 nu are scop de manipulare și prezintă situația la nivel național așa cum e ea. Mai mult ca atât, datele noastre sunt mai echilibrate decât cele prezentate de alte sondaje și nu prezintă abateri importante de la scorul mediu al partidelor pe sondaje. Acest fapt poate fi văzut prin compararea rezultatelor sondajelor prezentate public în ultimele 2-3 luni din tabelele de mai jos.

Tabel 1. Rezultatele în % la întrebarea privind intenția de vot, circumscripția națională

Sursa: BOP IRI BSP ASDM iData
Perioada culegerii datelor: 11’2018 12’2018 12’2018 01’2019 01’2019
PSRM 23.0 35.0 28.9 40.5 32.0
ACUM 7.6 20.0 18.7 15.7 20.0
PDM 12.4 13.0 16.8 15.9 16.1
Partidul Șor 3.0 4.0 5.1 3.6 4.3
PCRM 1.7 2.0 5.3 2.9 3.0
PN 1.2 1.0 2.0 2.3 1.5
Alte 1.7 4.0 4.3 1.4 1.1
Nu știu/ Nu răspund/ Nu voi vota 49.4 21.0 18.9 17.7 22.0

Notă: ordinea coloanelor corespunde cu ordinea calendaristică a perioadei culegerii datelor.

Tabel 2. Rezultatele în % la întrebarea privind intenția de vot, circumscripția națională, excluzând variantele de răspuns „nu știu”, „nu răspuns”, „nu voi vota”

Sursa: BOP IRI BSP ASDM iData Scor mediu
Perioada culegerii datelor: 11’2018 12’2018 12’2018 01’2019 01’2019
PSRM 45.5 44.3 35.6 49.2 41.0 43.1
ACUM 15.0 25.3 23.1 19.1 25.6 21.6
PDM 24.5 16.5 20.7 19.3 20.6 20.3
Partidul Șor 5.9 5.1 6.3 4.4 5.5 5.4
PCRM 3.4 2.5 6.5 3.5 3.8 4.0
PN 2.4 1.3 2.5 2.8 1.9 2.2
Alte 3.4 5.1 5.3 1.7 1.4 3.4
Total 100 100 100 100 100 100.0

 

Tabel 3. Diferențele dintre rezultatele sondajelor la întrebarea de vot și scorul mediu al partidelor în cele 5 sondaje. Rezultatele sunt prezentate în puncte procentuale (procent minus procent)

Sursa: BOP IRI BSP ASDM iData
Perioada culegerii datelor: 11’2018 12’2018 12’2018 01’2019 01’2019
PSRM 2.3 1.2 -7.5 6.1 -2.1
ACUM -6.6 3.7 1.4 -2.5 4.0
PDM 4.2 -3.9 0.4 -1.0 0.3
Partidul Șor 0.5 -0.4 0.9 -1.1 0.1
PCRM -0.6 -1.4 2.6 -0.4 -0.1
PN 0.2 -0.9 0.3 0.6 -0.2
Alte 0.0 1.7 1.9 -1.7 -2.0
Total 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0

Notă: BOP – Barometrul Opiniei Publice, IRI – Institutul Republican Internațional, BSP – Barometrul Socio-politic, ASDM – Asociația Sociologilor și Demografilor din Moldova, iData – sondajul realizat de compania Date Inteligente SRL.

Din Tabelele 2 și 3 se poate observa că de fapt la sondajul iData, Blocul ACUM a înregistrat cel mai mare scor, comparabil cu sondajul IRI făcut în decembrie 2018-ianuarie 2019. Tot din aceste tabele se poate observa că rezultatul iData nu este nici semnificativ mai mare, nici semnificativ mai mic față scorul mediu al PD. În același timp, Barometrul Opiniei Publice din noiembrie 2018 îi acordă cel mai mare scor, iar sondajul IRI, realizat în perioada imediat următoare – cel mai mic scor. Astfel, iData ar putea fi „învinuită” doar de „umflarea” scorului Blocului ACUM și nicidecum invers. Iar de fapt, datele culese și prezentate de iData reflectă realitatea așa cum este ea.

  1. Compania Date Inteligente SRL poate face sondaje și la preț mai mic de 15000 euro. Orice organizație interesată se poate adresa la noi și să obțină o ofertă pe măsura tipului de cercetare. În același timp nu trebuie confundate costurile de efectuare a unui sondaj cu prețul lui pe piață, care include și TVA, făcându-l automat cu 20% mai scump, dar și adaosul comercial. Costurile interne pentru acest sondaj reprezintă un secret comercial și au fost acoperite din bugetul de marketing și dezvoltare. Mai menționăm aici că compania Date Inteligente a înregistrat în 2018 cea mai mare creștere a cifrei de afaceri între companiile din domeniu, astfel că ne putem permite să facem sondaje din cont propriu pentru a ne promova imaginea. În același timp, noi nu am cheltuit bani pe alte mijloace de promovare.
  2. Referitor la partide de opoziție, noi am lucrat anterior exact cu acele partide de opoziție și am făcut sondaje, doar că rezultatele nu au fost făcute public. De asemenea, compania Date Inteligente păstrează relații bune cu reprezentanții tuturor partidelor importante din Moldova, dar și cu reprezentanții partidelor mai mici. Spre exemplu, pentru produsul Barometrul Electoral 2019, în grupul din experți fac parte 15 persoane, care reprezintă 8 partide diferite, inclusiv conducători de partid sau persoane-cheie.
  3. Referitor la apariția și dispariția înainte și după alegeri, menționăm că compania Date Inteligente SRL nu și-a pus scop să se specializeze în sondaje politice. Mai mult ca atât, sondajul efectuat în ianuarie 2019 este primul sondaj politic la nivel național pe așa un eșantion. Prin organizarea lui, noi am îndeplinit trei sarcini importante pentru dezvoltarea companiei: ne-am demonstrat sie însăși că putem culege date din 80 de localități într-un termen foarte scurt, respectiv am avut o logistică impecabilă, în același timp avem posibilitatea să verificăm ca toate datele să fie valide și noi nu avem chestionare false printre cele 1208 colectate. A doua sarcină e că putem prezenta altor organizații care solicită sondaje socio-politice – o dovadă că noi avem capacitatea de a efectua astfel de studii, că datele noastre sunt credibile și că putem demonstra acest lucru prin mai multe posibilități, inclusiv prin oferirea unor date dezagregate sau efectuarea unor corelări. Și a treia sarcină – noi am dezvoltat mai multe produse pe care le putem oferi partidelor și altor organizații în scop comercial, e vorba de analize sofisticate care oferă informații foarte utile pentru fiecare partid care e interesat de structura electoratului din Republica Moldova. Compania noastră va veni în curând și cu alte cercetări, care nu țin de politică.
  4. Și da, noi vom mai face un sondaj și-l vom prezenta public, până la alegeri. Noi suntem deschiși către reprezentanții mass-media, dar și către alte persoane care doresc să afle mai multe detalii despre activitatea noastră și vă îndemnăm să ne contactați direct. Fiind o companie în dezvoltare, considerăm că este important să colaborăm cu reprezentanții diferitor curente de opinii, iar în același timp, la nivel de companie nu ne afiliem unui partid politic, oligarh sau ale structuri de influență. Ne dorim să facem afaceri în Republica Moldova, să investim în dezvoltarea companiei, achitând din ce în ce mai multe impozite și angajând din ce în ce mai mulți oameni.

 

Mihai Bologan, director executiv Date Inteligente, dr. în economie, specialitatea Statistică Economică.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here