Licitația de circa 80 de milioane lei privind achiziționarea a 31 de autobuze pentru municipiului Chișinău a fost câştigată de o companie offshore din Ciprul de Nord, scrie Mold-Street.

„După 13 ani de așteptare, locuitorii capitalei vor merge în autobuze noi”, a anunțat triumfător primarul interimar Ruslan Codreanu, într-o postare pe Facebook, unde mai menționează că termenul pentru depunerea cererilor de participare s-a încheiat vineri, 8 februarie 2019. Codreanu nu a specificat numele companiei ce a câştigat licitaţia, menţionând într-o intervenţie video pe reţele sociale că autobuzele vor fi de marca Isuzu şi că mai multe informații vor fi prezentate în cadrul şedinţei operative de luni, 11 februarie, a Primăriei Chişinău.

Oferta „neconformă” a producătorului de autospeciale TOMA

În acelaşi timp, pe pagina de achiziţii publice s-a anunţat deja că tenderul a fost câştigat de Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd, companie ce a oferit cel mai mare preţ – 78,08 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze.

Oferta companiei BMC Truck & Bus din Bucureşti a fost declarată „neconformă” de către comisia de concurs, chiar dacă avea cel mai mic preţ – doar 74,23 de milioane lei. Deocamdată, nu este clar ce necoformităţi au fost depistate de către comisie, dar cel mai probabil că la mijloc a fost timpul de livrare – până la 120 de zile.

Responsabilul pentru licitaţie din cadrul întreprinderii municipale Parcul Urban de Autobuze, Piotr Secrieru, nu a răspuns la telefon, iar anterior a sugerat că astfel de solicitări să le adresăm administraţiei capitalei. Nu a răspuns la solicitările Mold-Street nici primarul interimar Ruslan Codreanu, care s-a interesat doar de unde au luat jurnaliștii informaţia că Unipay ar fi o companie offshore.

Compania BMC Truck & Bus, care a rămas păgubaşă, a încercat anterior de câteva ori să obţină dreptul de a livra autobuze în Chişinău, dar de fiecare dată nereuşit. Ea a câştigat şi o licitaţie, care, în urma unei contestaţiei concurenţilor, a fost ulterior anulată de către Agenţia Naţională pe Soluţionarea Contestaţiilor.

Firma BMC Truck & Bus are trei asociaţi, născuţi în aceaşi localitate din Turcia: Kilic Sinan (53.74%), Kilic Erhan (41,93%) şi Kilic Hakan (4,33%) şi anterior era unic distribuitor in România a autovehiculelor marca BMC. Din oferta BMC rezultă că firma era gata să livreze, în decurs de 120 de zile, 31 de autobuze marca Procity, produse în Turcia de compania BMC. Aceasta a devenit cunoscută în Moldova prin faptul că a livrat anul trecut cele două autospeciale de intervenție marca TOMA.

Şi compania care a câştigat licitaţia are fondatori de origine turcă, dar e înregistrată în regiunea separatistă Ciprul de Nord, mai exact într-o zonă economică liberă din portul Famagusta.

Acest fapt generează multe semne de întrebare. Este vorba despre o regiune separatistă, cu statut nerecunoscut similar cu cel al regiunii transnistrene sau Osetia de Sud. Ar fi foarte curios cum Banca Naţională a Moldovei şi Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor vor autoriza o asemenea operaţiune sau transfer de bani. Or e vorba de 4,03 milioane de euro, iar cu TVA – de 4,84 milioane de euro. În plus, regiunea este inclusă de Centrul Naţional Anticorupţie şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare în lista zonelor off-shore.

Materialul integral poate fi citit aici.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •