Deznodământul crizei politice de la Chișinău ar putea fi oferit de Comisia de la Veneția, sesizată de către secretarul general al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland, să se expună în legătură cu ultimele decizii ale Curții Constituționale a Republicii Moldova.

„Elementul care va înclina definitiv balanța în confruntările politico-juridice din RM este răspunsul Comisiei de la Veneția la solicitarea secretarului general al Consiliului Europei, Thorbjon Jagland. Întrebarea fundamentală este această: e CC parte a statului capturat? Sintagma a fost impusă public tocmai de dl Jagland în 2015, apropo de situația din Republica Moldova”, a declarat Dunngaciu pentru Cotidianul, solicitat să se expună dacă poate fi Curtea Constituțională considerată un element al statului capturat.

El a spus că regimurile de felul celui pe care l-a instaurat Plahotniuc în Republica Moldova utilizează și interpretează legislația după bunul lor plac.

„Întrebarea este de o indiscutabilă actualitate din moment ce specificul regimulurilor iliberale este că ele conduc, că să zic așa, cu legea în mână. Începutul și specificul regimurilor iliberale este modificarea eșafodului juridic și constituțional al statelor în așa fel încât acesta să servească interesele politice ale majorității și numai ale majorității. Deci creează mecanisme juridice și constituționale, mai ales dacă au majoritate constituțională, în care orice opoziție politică care să modifice status quo-ul este, în realitate, imposibilă, chiar dacă există și se manifestă. În acest sens sunt regimuri iliberale. Nu încalcă legea, ci își formulează legea doar pentru interesele lor. Regimului din Ungaria este un asemenea regim, care formal respectă legea, dar în termeni de conținut controlul este aproape total. Statul de drept este o realitate formală, dar și de conținut. Dacă reduci doar la aspectele formale, legea în sine, e o simplificare care poate anula însăși esență democrației liberale. CC este un element esențial în acest peisaj și de aici importanța strategică, chiar geostrategică, a unei decizii pe această speță a Comisiei de la Veneția. Dacă comisia include CC în logică statului capturat și consideră că poate fi sau poate deveni parte a acestuia, deci CC se transformă într un instrument al practicilor și politicilor iliberale, atunci consecințele vor fi determinante, inclusiv pentru Moldova, dar nu numai”, a precizat Dungaciu.

„În cazul Republicii Moldova, o asemenea decizie ar reseta complet jocul, ar adăuga la legitimitatea guvernului de la Chișinău un element fundamental și ar dezlega mâinile altor actori internaționali sau ale altor guverne pentru a susține mai ferm și fără ambiguități actuala putere de la Chișinău. În acel moment orice opoziție în stradă și orice încrâncenare de a nu ceda puterea va fi fără niciun fundament juridic, iar vechiul regim, care acum e în corturi și la pârghiile de putere, și-ar pierde toate argumentele”, a încheiat analistul politic.

Amintim că secretarul general al Consiliului Europei, Thorbjørn Jagland, este de părere că deciziile recente ale Curții Constituționale de la Chișinău sunt greu de înțeles și par arbitrare.

El a decis, în calitatea sa de secretar general, să solicite avizul urgent al Comisiei de la Veneția cu privire la ultimele decizii ale Curții Constituționale de la Chișinău, inclusiv cu privire la condițiile de dizolvare a Parlamentului Republicii Moldova

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •