Sursa foto: Cotidianul

Consiliul Concurenței a decis că achiziția celor 31 de autobuze dintr-un offshore din Ciprul de Nord de către Î.M. „Parcul urban de autobuze” constituie ajutor de stat și este compatibilă cu mediul concurențial normal.

Conform deciziei dictate de Consiliu, Î.M. „Parcul urban de autobuze” a oferit pentru cele 31 de unități de transport de tip ISUZU, care sunt implicate în transportul de călători pe rutele urbane din municipiul Chișinău, 78.076 milioane de lei. Banii au fost alocați din bugetul municipal, sub formă de subvenții.

„Ajutorul de stat acordat Î.M. „ Parcul Urban de Autobuze” este necesar pentru a opera în condiţii normale de continuitate şi siguranţă a serviciului de transport public cu autobuzul în municipiul Chișinău. În condiţiile existenţei unei pieţe reglementate, întreprinderea nu poate percepe pentru furnizarea acestui serviciu un preţ care să depășească costurile de exploatare şi un profit rezonabil. Ultima dată tarifele au fost aprobate la data de 15.09.2009, prin Decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 8/8 cu privire la stabilirea tarifelor pentru călători în transportul public în raza municipiului Chișinău”, se arată în decizie.

Citește și: Noi detalii curioase despre autobuzele din PMAN: Informații despre preț, garanție, producători și durata livrării

Totodată, Consiliul a constatat că întreprinderea a beneficiat de facilități fiscale în sumă de 15.615 milioane de lei, în baza Codului fiscal cu privire la scutirile de la plata taxei pe valoare adăugată, aplicate la importul mijloacelor de transport.

Conform devizului de cheltuieli și venituri pe anul 2019 pentru deservirea rutelor de autobuz aflate în gestiunea Î.M. „ Parcul Urban de Autobuze”, costul unui vehicul-km prognozat este de 24,22 lei, iar datorită unităților de transport noi costul unui vehicul-km va constitui 21,61 lei sau o micșorare cu 10,78 %, veniturile aferente activității prestării serviciilor de transport public în municipiul Chișinău
urmează să crească cu 5.500 lei, iar cheltuielile pentru piese de schimb și materiale se vor micșora cu 5.100 lei, ceea ce va permite micșorarea compensațiilor din bugetul municipal, potrivit deciziei Consiliului Concurenței.

De asemenea, experții constată că autobuzele procurate în anul 2019 contribuie „pozitiv la activitatea întreprinderii prin corespunderea lor la standardele internaționale și, totodată, cu caracteristici tehnice mult mai superioare comparativ cu autobuzele din dotare: podea joasă, rampă pentru urcarea/coborârea persoanelor cu nevoi speciale, nivelul de ecologizare a gazelor de evacuare (EURO 6), salon confortabil, iluminat, cu vizibilitate sporită, sistem de informare audio și video, funcția de îngenunchere în fața stațiilor, sistem de aer condiționat”.

Citește și: (VIDEO) Motivul pentru care autobuzele turcești aduse la Chișinău sunt mai ieftine? Ar fi fost inundate

De menționat că, pe numele lui Ruslan Codreanu, fostul primar general interimar al municipiului Chișinău și actual candidat la șefia Capitalei, a fost inițiat un dosar penal pe faptul achiziționării celor 31 de autobuze. Potrivit unor surse, în cadrul acestui dosar au fost deja audiate unele persoane implicate în procesul de licitaţie.

Autobuzele au fost achiziționate în luna februarie a anului curent. Licitația de circa 80 de milioane lei privind achiziționarea a fost câştigată de o companie offshore din Ciprul de Nord. Acest fapt a generat multe semne de întrebare. Este vorba despre o regiune separatistă, cu statut nerecunoscut similar cu cel al regiunii transnistrene sau Osetia de Sud.

Ruslan Codreanu, fost primar general interimar şi membru al grupului de lucru, care a selectat compania Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd, a declarat ulterior că nu știa mai multe detalii despre companie și că aceasta ar fi dintr-o zonă offshore. Totodată acesta susţinea că licitaţia a fost una legală.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here