Dezvăluirile unui angajat „MoldATSA” despre incidentul grav de pe Aeroport: „Sistemul nu arată mașinile pe radar”

Autor: , in Social / 3 octombrie, 2019, 14:31

Sistemul cumpărat în anul 2015 de „MoldATSA”, care trebuie să monitorizeze circulația vehiculelor de pe suprafața de manevră (pistă de aterizare/decolare), nu arată, de fapt, pe radar unitățile de transport, pentru că acestea nu sunt dotate cu transpondere. Cel puțin asta susține angajatul companiei „MoldATSA”, Eugen Sajin.

În contextul incidentului grav din 30 septembrie înregistrat pe o pistă de decolare a Aeroportului Internațional Chișinău, în timpul decolării unei aeronave a companiei Fly One, Sajin dezvăluie că sistemul nu arată nici o mașină pe radar, deoarece mașinile care ies pe pistă nu au instalate transpondere.

„Majoritatea mașinilor care deservesc pista și aeroportul, cum sunt aceste mașini de curățare a pistei de mare tonaj sunt ale Avia Invest, și nici până acum ele nu au fost echipate cu transpondere, care din auzite costă câteva mii de euro. Să mă corecteze experții referitor la preț, dar ăsta e prețul vieții pasagerilor pe Aeroportul din Chișinău cu taxă de modernizare 9€, cu gard viu, ecran 3D și trecere subterană modernă”, susține Eugen Sajin.

Controlorul de trafic aerian mai dezvăluie că accesul pe pistă se face pe două frecvențe diferite, în loc de una singură, cum ar trebui să fie.

Conform acestuia, în 2015 „MoldATSA” a achiziționat sisteme de monitorizare a traficului aerian și a vehiculelor de pe suprafața de manevră (pistă de aterizare/decolare) de la compania cehă ERA AS, prin intermediul companiei BASS Systems, suma contractului fiind de 1.799.000 euro.

În continuare MoldATSA a instalat acest sistem performant de monitorizare a mașinilor pe pistă și l-a dat în exploatare. Totuși, spune Sajin, sistemul nu arată nici o mașină pe radar, deoarece mașinile care ies pe pistă nu au instalate transpondere.

Șefa serviciului de presă a aeroportului, Rodica Rusu, a confirmat că mașinile nu sunt dotate cu echipamentul de care vorbește Sajin, dar susține că acesta este un sistem suplimentar de securitate și nu este obligatoriu.

Amintim că un incident grav a avut loc la 30 septembrie pe o pistă de decolare a Aeroportului Internațional Chișinău, în timpul decolării unei aeronave a companiei Fly One.

Potrivit unei înregistrări audio plasate pe Facebook de către fostul șef al Moldatsa, Sorin Stati, Airbusul 319 cu număr de identificare 5F 131, a decolat de la Chișinău spre Moscova la ora 16:01, reușind să evite o catastrofă aviatica.

În înregistrare se aude cum unul dintre piloți îi reproșează controlului de zbor că a fost nevoit să decoleze printre câteva vehicule, întrebându-l pe acesta dacă așa ceva „este normal”.

După câteva secunde în care controlul de zbor părea derutat, fără a răspunde, pilotul i-a transmis din nou că pe pistă, în momentul decolării, rulau trei vehicule.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Faci un comentariu sau dai un răspuns?


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *