Sursa foto: airmoldova.md

Toamna lui 2018. O parte a presei duduia de titluri tari: Air Moldova intra în „familia Blue Air”, „Un nou pas spre unire”, „Air Moldova va deveni o companie modernă, un etalon pentru aviația civilă din zonă”. Trustul lui Plahotniuc și toată mașinăria din jurul său o dădeau cu știri de dimineață până seara despre cum a scăpat Air Moldova de faliment și începe o „nouă eră a istoriei sale”. Câte promisiuni despre „dezvoltare”, „curse spre noi destinații” sau „îmbogățirea flotei cu noi aeronave” auzeam atunci…

Toamna lui 2019. Caut un zbor Chișinău-Verona. Una dintre cele mai vechi și mai profitabile curse Air Moldova, aflată în portofoliul companiei de vreo 10 ani, fără pauză. De data aceasta site-ul companiei aeriene moldovenești nu-mi mai dă niciun rezultat. Pentru că, în conformitate cu „orarul de iarnă”, Air Moldova a renunțat la cursele spre Verona.

Iar pe lângă cele care legau Chișinăul cu orașul lui Romeo și al Julietei, Air Moldova mai renunță încă la 6 destinații din această toamnă, între care unele foarte populare și importante pentru moldoveni, precum cele spre Torino, Veneția, Viena sau Barcelona. Acest fapt s-a răsfrânt automat asupra prețurilor operate de alte companii care asigură legătura cu aceste orașe, atestându-se o majorare de 15-20% față de sezonul estival.

Air Moldova va rămâne, din noiembrie, cu doar 12 destinații din 10 țări în portofoliu. Spre comparație, în prezent fosta companie de stat încă efectuează curse spre 19 destinații din 12 țări.

Iar dacă facem o comparație cu orarul de iarnă de anul trecut, când compania abia fusese privatizată, situația este de-a dreptul dezolantă. Spre 25 de destinații din 17 țări se putea zbura atunci, cu Air Moldova, de la Chișinău.

Astfel, privatizarea Air Moldova, făcută de băieții care promiteau noi aeronave și multe alte destinații de la Chișinău, a lipsit compania de curse spre: Viena, Bruxelles, Larnaca, Geneva, Dubai, Florența, Torino, Veneția, Verona, București, Krasnodar, Barcelona și Kiev. Practic portofoliul destinațiilor este mai mic de două ori deja.

Asta înseamnă mai puține aeronave, locuri de muncă pierdute, venituri mai mici inclusiv pentru bugetul de stat și, cel mai dureros, prețuri mult mai mari pentru cetățeni și o grămadă de incomodități pentru a veni acasă sau a pleca pentru a-i vedea pe cei dragi.

Poate nu ar fi fost atât de grav dacă măcar cele 1,3 miliarde de lei datorie ar fi fost întoarse. Sau măcar dacă ajutorul acordat de stat, în valoare de vreo 80 de milioane de lei ar fi fost returnat. Ba chiar din contra, între timp, datorii de sute de milioane de lei s-au mai adunat. Cel puțin asta susțin deputații noii puteri.

Nu știu ce intenționează să facă autoritățile în acest caz. Am văzut și eu raportul comisiei de anchetă parlamentare care a investigat această privatizare. Unul în care se vorbește de foarte multe încălcări, dar care nu prea oferă soluții. Și nici câteva informații extrem de importante în această situație.

În primul rând, care este astăzi datoria reală a Air Moldova. Cât s-a adunat, în plus, pe lângă cele 1,3 miliarde de lei. Care este valoarea reală a companiei, a aeronavelor și destinațiilor pe care le are. De ce stau, în continuare, în depouri aeronave destul de noi, precum Embraerul Ștefan cel Mare cumpărat în 2010 și care nu mai zboară de un an de zile deja.

Cred că este destul de evident că această companie se îndreaptă spre un final foarte trist. Mai ales în condițiile în care autoritățile nu au o viziune clară în legătură cu soarta companiei pe mai departe. Deoarece atâta timp cât această situație de incertitudine se va prelungi, este clar că Air Moldova va degrada în continuare.

Ar fi cazul acolo de o intervenție rapidă. Dar ca să se întâmple asta e nevoie de viziune, oameni profesioniști și bine intenționați și multă determinare. Atribute pe care eu nu le văd astăzi.

Iar între timp cetățenii au de suferit din cauza renunțării la atâtea curse, datoriile se adună, iar vinovații probabil șterg putina și urmele.

Apropo de vinovați. Iarăși, nu pot să nu mă întreb, cam cine va face pușcărie pentru acest dezastru?

Alex Cozer

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here