Prețurile la benzină și motorină s-au majorat din nou, în Republica Moldova, la 17 ianuarie, după o primă majorare la 10 ianuarie. În medie, prețul unui litru de benzină și motorină este astăzi cu aproape un leu mai mare față de sfârșitul anului 2019, în timp ce litrul de gaz lichefiat costă cu peste 1,2 lei mai mult.

Petroliștii își motivează mărirea de preț prin majorarea accizelor și creșterea cotațiilor la petrol. Chiar și așa, afacerile cu carburanți în Republica Moldova par să fie printre cele mai profitabile din Europa.

Astfel, în Moldova anul trecut, potrivit datelor ANRE, erau în jur de 665 de stații PECO la o populație de sub 3 milioane de locuitori.

În România, țară în care populația este de peste 7 ori mai mare, cu 20 de milioane de locuitori, numărul de stații PECO este de 2100, sau de 3 ori mai multe decât în Moldova.

Mai mult, România avea anul trecut 5,7 milioane de automobile, iar fiecărei stații PECO îi revin, în medie, 2714 automobile. În Moldova sunt înregistrate 950 de mii de automobile, ceea ce înseamnă 1420 de automobile la fiecare stație PECO. În Germania e o stație PECO la 3300 de automobile, iar în Marea Britanie – una la 4260.

Totodată, potrivit ultimelor statistici ANRE, în Republica Moldova se vând anual în jur de 809 mii tone de carburanți, raportat la numărul de benzinării asta reprezentând aproximativ 1,2 milioane tone anual pe stație.

În același timp, în România, o stație PECO vinde cel puțin 2,8 milioane tone de carburant pe an.

Potrivit cercetărilor din România, o stație PECO din țara vecină poate fi profitabilă doar dacă vine, în medie, cel puțin 5 tone de combustibil zilnic. În acest moment, în România media este de 7,6 tone zilnic.

Comparativ, în Republica Moldova, o stație PECO vinde, în medie, sub 3,3 tone de carburant pe zi.

Ioniță, în decembrie: Plătim cu 1,3 lei mai mult decât ar trebui pentru un litru de benzină

Expertul economic Veaceslav Ioniță scria la începutul lunii decembrie că moldovenii plăteau cu 1,3 lei mai scump pentru un litru de benzină decât o dictează prețurile pieței.

El a făcut o comparație între prețul petrolului anul trecut, concluzionând că petroliștii țin artificial prețuri mult mai ridicate decât ar trebui să fie cazul.

„Din grafic se poate observa ușor că între aceste două piețe nu există nici o corelației.

În octombrie 2018 prețul la Petrol pe piețele internaționale a atins cota maximă de 81 USD/Barrel sau 8,66 Lei/litru, De atunci prețul aproape un an a fost cu 20-25% mai mic, iar media până în prezent este de 7 lei/litru sau de 63,6 USD/Barrel. Deci prețul în mediu a fost cu 1,66 lei/litru mai mic

Cât privește prețul Benzinei 95 pe toată această perioadă a rămas neschimbată și a constituit în mediu 18,54 lei/litru comparabil cu luna octombrie 2018, când benzina a costat 18,58 lei/litru.

Trebuie să amintim că aici că în 2019 am avut o majorare de acciză de 34 bani/litru comparativ cu anul 2018. Dar și așa rămâne neclar pe ce plătim 1,3 lei/litru în prezent”, se arăta în analiza lui Veaceslav Ioniță.

La începutul anului carburanții s-au ieftinit în România, în medie, cu 1,2 lei moldovenești/litru, după ce Guvernul de la București a micșorat accizele.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here