Sursa foto: TVR Moldova

Parlamentul a aprobat hotărârea privind raportul asupra evaluării modului de pregătire și desfățurare a parteneriatului public-privat (PPP) privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. Gările și Stațiile Auto (GSA). Potrivit raportului, au fost depistate mai multe neconformități, neglijențe și abuzuri – temeiuri suficiente pentru a declarara PPP-ul de modernizare a Gărilor și Stațiilor Auto un proiect cu grave încălcări de procedură și străin interesului public.

Potrivit documentului, după nouă luni de la semnarea contractului de PPP, se atestă o atitudine neglijentă din partea partenerului public, care nu monitorizează executarea lucrărilor, dar și a partenerului privat, care a eșuat în implementarea lucrărilor planificate pentru 2019.

„În contextul constatărilor enumerate, Comisia de anchetă va solicita luarea de măsuri urgente de către Agenția Proprietății Publice pentru întocmirea raportului de monitorizare a Parteneriatului Public Privat și demararea procedurilor de reziliere a contractului, dacă se atestă lipsa de progrese asumate și lipsa unei garanții bancare de bună execuție”, se arată în raportul comisiei.

De asemenea, Comisia de anchetă va solicita organelor de drept investigarea acțiunilor și inacțiunilor Guvernului, MEI, APP, administratorului ÎS GSA, Comisiei de selectare a partenerului privat, pentru a da o calificare procesuală abuzurilor evidente, identificate în cadrul investigației parteneriatului public privat de modernizare a Î.S. Gările și Stațiile Auto.

Din audierile în cadrul comisiei de anchetă, din probele acumulate și din informații operative, comisia condusă de deputatul Igor Munteanu a constatat:

– Partenerul privat nu a contractat credite bancare pentru a finanța investițiile.
– Partenerul privat nu a efectuat majorarea capitalului său social pentru a finanța investițiile.
– Conform contractului, în anul 2019, partenerul privat urmează să investească 35 mil. lei în modernizarea gărilor din Ceadâr-Lunga, Comrat, Cantemir, Căușeni, Leova, Taraclia, Ștefan-Vodă și Vulcănești.
– Partenerul privat nu a prezentat Partenerului public planuri de reconstrucție.
– În cadrul tranziției de la ÎS GSA către „Gările Auto Moderne” SRL, o parte din creanțele transportatorilor față de gări au rămas neacoperite. Din datele operative, această datorie depășește 7 mil. lei și necesită o investigare aparte din partea organelor de drept.
– Nu dispunem de informații, dacă Partenerul privat s-a conformat deciziei Consiliului Concurenței nr. APD-15/17-10 din 22.02.2018 în privința nediscriminării operatorilor de transport. Audierile comisiei de anchetă au arătat că factorii de decizie de la MEI sau APP nu sunt la curent cu această decizie.
– După cel puțin trei modificări ale asociaților Partenerului privat, actualmente nici un asociat original nu mai participă în PPP. FPC Exfactor Grup SRL s-a retras din proiect fără a investi nimic.

Potrivit documentului, partenerul privat a avut nu mai puțin de trei administratori diferiți pe parcursul anului 2019. „Chiar dacă actualmente compania „Gările Auto Moderne” SRL este condusă de un manager cu experiență notorie în gestiunea infrastructurii de transport pasageri, lipsa de progrese satisfăcătoare în investițiile capitale și în executarea lucrărilor de modernizare nu ne permit să admitem atingerea obiectivelor PPP stabilite pentru primul an”, se mai arată în raport.

Raportul a fost elaborat de Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice începând cu anul 2013 și a fost prezentat în ședința plenară de astăzi.

Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice a fost înființată de Parlament pe data de 18 iunie 2019. Comisia a avut sarcina de a evalua legalitatea procedurilor și deciziilor luate în procesul privatizărilor efectuate cu bunuri publice, a concesionărilor și altor forme de înstrăinare ori transmitere a proprietății statului.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here