Nu sunt rare situaţiile când maşinele cu motoare diesel sunt alimentate, accidental, cu benzină, fie din cauza că şoferul abia şi-a schimbat maşina şi din greşeală a alimentat „ca deobicei”, cu un alt tip de combustibil, fie din cauza greşelei comise de angajatul staţiei de alimentare. De multe ori aceste gafe devin subiecte de discuţii pe reţelele de socializare, iar cel mai ferm răspuns la întrebarea „ce să fac acum?” este transportarea maşinii la un service fără a porni motorul. Piataauto.md a analizat această problemă din mai multe puncte de vedere.

Ce facem în cazul că am depistat greşeala înainte de a porni motorul?

Aşadar, indiferent dacă aţi alimentat cu benzină în loc de motorină sau invers, prima recomandare este să nu porniţi în nici un caz motorul şi să solicitaţi o autospecială pentru a transporta maşina la un service. În cel mai bun caz, când eroarea este depistată înainte de a porni motorul, problema se rezolvă prin eliminarea combustibilului necorespunzător şi spălarea rezervorului. Preţul procedurii poate varia de la un service la altul şi în funcţie de specificul tehnic al maşinii, însă această soluţie este şi cea mai accesibilă.

Mai jos vom analiza situaţii mai grave, atunci când eroarea nu a fost depistată chiar la pompă, iar şoferul a pornit motorul, ba a mai reuşit să pornească din loc. În acest caz consecinţele şi soluţiile pot varia în funcţie de motor şi cantitatea combustibilului din rezervor raportată la cantitatea combustibilului alimentat. Deci, să le analizăm pe rând.

Maşina cu motor diesel a fost alimentată cu benzină, rezervorul fiind aproape gol

Datorită specificului motorizărilor diesel şi conductelor de combustibil pe acest tip de automobile, chiar şi fiind rezervorul gol, în conducte mai rămâne o cantitate suficientă de motorină pentru a porni motorul în mod normal, ba chiar pentru a mai parcurge câteva zeci sau sute de metri. Astfel, la pornirea motorului şoferul nu va depista imediat greşeala, însă aceasta nu se va lăsa mult aşteptată, or odată ce motorina va fi epuizată iar în motor va fi pompată benzina, motorul va produce zgomote dureroase iar în câteva clipe va opri. În acest caz nu trebuie să încercăm să pornim din nou motorul (de altfel, această recomandare se referă şi la alte defecte de motor, soldate cu oprirea acestuia)!

Chiar şi cu benzina ajunsă în motor, consecinţele nu sunt chiar într-atât de dramatice, relativ, dar din nou preţul lucrărilor poate varia de la un model la altul. Cel puţin, preţul lucrărilor va fi simţitor mai mare, or specialiştii de la service nu vor curăţa doar rezervorul, ci şi conductele de combustibil, fiind nevoie de schimbarea filtrului de motorină şi, în anumite cazuri, de lucrări de reparaţie speciale la motor.

Maşina cu motor diesel a fost alimentată cu benzină, în rezervor fiind prezentă o cantitate mai mare de motorină

Acest caz are şi cele mai dramatice consecinţe. Cu o cantitate suficientă de motorină în rezervor, benzina alimentată va crea un amestec de combustibil extrem de periculos pentru unitatea de propulsie. Ca şi în cazul evaluat mai sus, motorul va porni în regim normal, însă după scurt timp în motor va ajunge noul amestec ucigaş. În acest caz, dacă cantitatea motorinei este mai mare decât cea a benzinei, motorul nu va opri, dar va pierde simţitor din performanţe, iar activitatea acestuia va fi acompaniată acum de zgomote ciudate. La scurt timp temperatura motorului va indica o creştere, ceea ce poate provoca daune fatale pentru motor.

Deci, indiferent de cazul abordat, opriţi motorul imediat ce acesta pierde din performanţe şi produce zgomote improprii şi nu încercaţi să-l porniţi din nou! Ulterior solicitaţi transportarea maşinii la service. Această măsură va permite să minimizaţi defectele cauzate de benzină, iar procedurile executate la service vor fi similare cu cele descrise în exemplul precedent.

Aţi alimentat cu motorină, în loc de benzină, cu rezervorul de combustibil aproape gol

Alimentarea maşinilor cu propulsoare pe benzină cu diesel de cele mai multe ori nu se soldează cu consecinţe la fel de dramatice. Ei bine, rezervorul alimentat cu motorină va trebui golit la service, indiscutabil, însă cel mai probabil motorul nu va fi afectat.

Citește continuarea pe piataauto.md.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here