Sursă foto: IPN

Guvernul Chicu a vrut să-și asume, săptămâna trecută, responsabilitatea pentru un pachet de legi care include și rectificarea bugetului. După boicotul opoziției în Parlament, Guvernul nu renunță la asumarea răspunderii, motiv pentru care se speculează că ar vrea, de fapt, să-și forțeze propria demitere. Opinia este împărțită și de fost ministru de Finanțe, astăzi expert la Transparency International Moldova, Veaceslav Negruța.

„Problema acestei asumări de răspundere este faptul că, în primul rând, nu au fost luate în calcul ultimele evoluții macroeconomice. Deci, noi avem toate semnalele clare de la Fondul Monetar vizavi de evoluția ulterioară, prognozele sunt mult mai proaste, respectiv în Republica Moldova nu a fost recalculată sau luată în calcul o tendință mult mai proastă vizavi de creșterea Produsului Intern Brut și, respectiv, având în vedere evoluții mai proaste, rectificarea de buget, în cazul de față prin această asumare, trebuia să prevadă inclusiv, în primul rând, revizuirea veniturilor la buget”, a spus Negruță în cadrul unui interviu pentru Europa Liberă.

Expertul susține că, în primul rând, această asumare de răspundere nu prevede ajustarea în sensul diminuării încasărilor proprii, inclusiv fiscale la bugetul de stat, iar al doilea aspect este faptul că la partea de cheltuieli situația de criză, inclusiv cea care urmează – economică și financiară – „logic trebuia să ducă la limitarea sau blocarea anumitor cheltuieli cu caracter neprioritar, astfel ca resursele disponibile să fie orientate către domenii vitale în această perioadă de până la sfârșit de an”.

„Din păcate, această asumare de răspundere din contra alocă resurse suplimentare, neavând asigurat, pe de o parte, partea de venituri suficientă și, pe de altă parte, nu asigură finanțarea deficitului cu resursele necesare. Noi vedem creșterea deficitului iar de la 16 miliarde rectificat în aprilie la peste 17 miliarde de lei ca și deficit, iar sursele de finanțare sunt atât de incerte, atât pe parte de finanțare externă, cât și finanțare internă care este în creștere ca împrumut intern, dar, pe de altă parte, substituie statul sau sectorul public, sectorul privat, ceea ce înseamnă că creditele de la băncile comerciale nu vor merge pentru creșterea economică sau a activităților în sectorul privat, ci vor merge la creditarea statului, ceea ce este din nou un risc sporit pentru a crea capacități de încasări sau de venituri fiscale la buget pentru etapa următoare”, explică fostul ministru al Finanțelor.

Negruță este de părere că rectificarea de buget prin asumare de răspundere este una grăbită și parte a agendei electorale a președintelui Dodon, care forțează nota.

„Ba mai mult, această rectificare, care, printre altele, prevede anumite majorări de salarii, anumite angajamente de ordin social, anumite lucruri care poartă un caracter social atât de necesar într-o perioadă de criză, nu văd cum nu puteau fi susținute într-un parlament, care, cel mai probabil, e și în ajun de o campanie electorală. Dacă guvernul ar fi ales să meargă în parlament să prezinte rectificarea de buget, cu mare certitudine pot să zic că avea să aibă susținerea tuturor actorilor politici în parlament. De ce a torpedat guvernul această asumare de răspundere, explicația unică pe care eu o văd, eu zic că e vorba de o parte a agendei electorale a președintelui Dodon, care forțează nota pentru: 1. a-și puncta anumite puncte electorale în campania aceasta electorală și 2. nu exclud, pentru a scoate de sub lovitură sau a retrage, sau a oferi un exit propriului guvern, care, la acest moment, prezintă o povară pentru președintele Dodon, care nu are cum să critice propriul guvern, dar el are nevoie de linii de atac în ultimele patru luni de până la alegeri”, mai spune Veaceslav Negruța.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here