Deciziile luate Guvern sunt riscante, superficiale și concepute prost. De aici și primul cartonaș roșu de la Arbitrajul din Stockholm. Declarația aparține deputatului Platforma Da, Igor Munteanu, comentând decizia Curții de Arbitraj care a interzis Republicii Moldova să efectueze acțiuni de reziliere a contractului privind Avia Invest până la decizia finală și a interzis orice executare a notifcării de reziliere a concesiei trimise companiei la data de 8 iulie 2020.

Munteanu susține că decizia Arbitrajului de la Stockholm de a stopa executarea acțiunii de reziliere a contractului de concesionare a Aeroportului este „logică și ușor de anticipat”.

„Curtea de Arbitraj de la Stockholm a interzis acțiuni de reziliere a contractului de concesionare cu Avia Invest până la decizia sa finală și a chemat autoritățile RM să suspende executarea Notificării de reziliere a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC), anunțată de către APP la data de 8 iulie 2020. Așteptăm explicațiile oficiale ale APP, poziția actualului prim-ministru, cu toată onestitatea și decența posibilă pentru că orice noi erori ne pot costa suma astronomică de 900 milioane de euro. Din păcate, am observat cum se dau cu opinia pe acest subiect de rezonanță tot felul de măscărici. Simt obligația să aduc câteva clarificări pe subiectul pentru care am condus o Comisie de anchetă parlamentară în anul 2019, împreună cu alți deputați și o echipă excelentă de consultanți”, a declarat deputatul Igor Munteanu.

În acest context, deputatul Platforma Da a enumerat mai multe detalii și argumente privind subiectul Avia Invest:

1. Decizia Arbitrajului de la Stockholm de a stopa executarea acțiunii de reziliere a Contractului este, din păcate, logică și ușor de anticipat. Odată pornit un litigiu, părțile nu-și pot modifica pozițiile, folosindu-se de pârghiile instituționale până la momentul deliberării arbitrale.

2. Am informat în mai multe rânduri despre gravitatea subiectului, aducând la cunoștința publicului despre erorile lamentabile pe care APP și actualul Guvern le comit în procesul intentat companiei Avia Invest. Reamintesc că, la 4 octombrie 2019, Parlamentul a adoptat o Hotărâre pe baza raportului de anchetă parlamentară, stabilind că ”actul de concesionare al Aeroportului din 30.08.2013 de către SRL Avia Invest a fost viciat și urmează a fi reziliat”, Procuratura urmând să tragă la răspundere oficialii implicați. În loc să execute Hotărârea Parlamentului, Guvernul PM I.Chicu s-a lansat în tot felul de acțiuni dubioase sub aspect juridic, ocolind rezilierea în instanță a Contractului de concesionare, modificând în schimb mărimea taxei aeroportuare, înafara unei decizii de instanță asupra temeiniciei Contractului, urmate de o Notificare asupra rezilierii în aprilie, culminând cu rezilierea din 8 iulie. Deciziile luate de acest guvern sunt riscante, superficiale și concepute prost. De aici și primul cartonaș roșu de la Arbitrajul din Stockholm.

2. Am avertizat în mai multe rânduri asupra pericolului de a ”supraîncălzi” politic dosarul Aeroportului, atunci când unii actori, Președintele Dodon și PM Chicu, în goană după faimă ușoară, au ales să pedaleze pe acest subiect înainte de a se asigura că și-au întărit pozițiile prin decizii ale unor instanțe naționale. Diletentismul și heirup-ismul pionilor/nebunilor săi pune în fața Ministerului Justiției o sarcină deosebit de complicată. Am atras atenția asupra erorii de a notifica asupra rezilierii înafara unei decizii de instanță, dar și suspendarea concursului de selectare a apărării (casă de avocați), prezentarea poziției Guvernului în acest litigiu, înainte de selectarea avocaților, dar nu văd să asculte cineva în ”țara lui Papură vodă”. Mai mult, am fost uimit să constat că în loc să reflecteze asupra riscurilor acestui litigiu, PSRM și-a asmuțit hămălăii mediatici contra mesajelor mele, încercând să devieze atenția publică de la subiectul unui posibil ”acord” între socialiști și forțele din spatele aeroportului. La fel, trubadurii PSRM au încercat să distorsioneze intențiile și mesajele partidelor de opoziție, acuzându-ne că în acest fel, anumiite partide își doresc să blocheze ancheta Procurorului Stoianoglo în dosarul concesionării. Cât fariseism! Penibilul acestor șopârle mediatice, inventate de brigada de polittehnologi ai lui Dodon a fost preluată de PM Chicu la dezbaterea Moțiunii de cenzură, dar nimic din ce-i fals nu rezistă luminii și analizei oneste.

3. Prin anunțarea acestei decizii prealabile de Arbitraj, putem constata că reacțiile acestui Guvern la subiectul Aeroportului Internațional Chișinău au fost eronate, demonstrând cel puțin incompetență, iar cel mult – complicitate la un joc mai complex legat de legitimarea intereselor companiei fantomă cipriote, cu pretenții de 95% asupra SRL Avia Invest. Logica evenimentelor ar putea arăta în scurt timp dacă aceste acțiuni luate de APP nu au fost călăuzite de rea-intenție și complicitate, din nou. Până azi, PM Chicu și I.Dodon, din păcate președintele RM, nu ne-a convins că își dorește cu adevărat restituirea Aeroportului în proprietatea statului, după cum stabilea Hotărârea Parlamentului RM din 4 octombrie 2019, și nici organele de anchetă penală care, până astăzi, nu a prezentat Raportul Procuraturii în fața Parlamentului, după cum a cerut autoritatea legislativă supremă, față de care observ că procurorii nu au respectul cuvenit.

4. Suspiciunea mea se întărește pe măsură ce am deplâns în mai multe rânduri ”lipsa de acțiuni în instanțele de judecată contra oficialilor complici la concursul trucat din 2013”, guvernul apăsa pe accelerator în vederea lansării unui dubios proiect legat de cele 5 ”Aeroporturi ale Moldovei”, inclusiv unul la Ciadâr Lunga, promovat cu mult sârg de actualul guvern Chicu, sub camuflajul ”demonopolizării pieței aeronautice”, oferindu-i în schimb concesionarului cipriot kg de ”amuniție juridică” într-un litigiu deschis la Stockholm, care ne-ar putea costa 900 mln E.

5. Din numele Comisiei de Control al Finanțelor Publice am cerut Ministerului Justiției explicații în regim urgent asupra modului în care-și propune să asigure apărarea statului în acest litigiu complicat, oferindu-ne posibilitatea de a înțelege mai bine acțiunile guvernului, destul de incorente până acum, și – nu în ultimul rând – de a putea preveni un posibil eșec în arbitrat, care ar putea fi cel mai costisitor și mai dureros dșec din istoria RM, un furt determinat de profunda incompetență și diletantism a unui guvern, care ar fi trebuit să fie demis, acum 2 săptămâni. Asta a dorit să facă Platforma DA și toți oamenii de bună credință din actuala clasă politică.

Amintim că, Avia Invest SRL a informat că duminică, 2 august, a fost anunțată decizia provizorie a Curții Internaționale de Arbitraj de la Stockholm la cererea împotriva Republicii Moldova privind încălcarea legislației naționale și internaționale în relațiile cu concesionarul Aeroportului Internațional Chișinău.

Vezi și: Rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului Chișinău, interzisă de Arbitrajul de la Stockholm

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here