Foto: Facebook

Un grup de protestatari ai mișcării OccupyGuguță au manifestat marți în fața Ambasadei Belarusului la Chișinău, unde au afișat pancarte și au scris cu creta pe trotuar mesaje de solidaritate cu protestatarii din Belarus. De cele 8-9 persoane care manifestau pașnic s-au apropiat, potrivit protestatarilor, 10 reprezentanți ai forțelor de ordine – 8 carabinieri și 2 polițiști).

„Carabinierii dădeau târcoale în jurul nostru, ne mișcau pancartele, ne filmau și încercau să ne împiedice să scriem cu cretă pe trotuarul din fața ambasadei. Desigur, nu aveau niciun temei legal să o facă, sau nu ne-au spus vreunul, la fel ca polițiștii care s-au apropiat ulterior să „cerceteze” situația și să constate dacă sunt încălcări. La un moment dat unul dintre carabinieri a început să facă lista participanților la manifestație, fără să indice vreun motiv pentru asta.

Ca să fie clar: protestul a însemnat că am ținut în mîini pancarte și am scris mesaje cu creta pe trotuar”, se arată într-un mesaj OccupyGuguță.

Manifestanții au fost sunați ulterior de poliție.

„Am fost cheamați la audieri, fiindcă ar fi primit un apel la 112 și am fi încălcat articolul 181 al Codului Contravențional (Încălcarea regulilor de asigurare a curăţeniei în localităţile urbane şi rurale). Acest articol înseamnă că poți fi amendat dacă ai încălcat dispozițiile APL-urilor despre curățenie și se referă mai ales la cei care ne murdăresc sistematic orașul – companiile comerciale, de construcție, cei care amplasează urne ilegal. În cazul Chișinăului e vorba de decizia CMC nr. 4/11 din 2000. De regulă, de constatarea acestor contravenții se ocupă însăși primăria și nu aceiași oameni care se luptă cu protestele. E de la sine înțeles că decizia nu pomenește de desenele de cretă ca „pericol pentru curățenie”. Mai ales că miercuri dimineață nici urmă de cretă nu a rămas în fața ambasadei (cuiva îi tăia ochii)”, se mai arată în mesaj.

„La audierile propriu-zise am cerut polițistului-agent-constatator, Cornescu Nicolae (comisar și șef de sector), să ne indice ce anume am încălcat din Decizie. Fiindcă nu a găsit un punct relevant în text, acesta a fost nevoit să sune la primărie să afle dacă nu cumva există o regulă care nu a încăput în textul scris. Chiar dacă nu a putut să ne arate până la urmă niciun punct din regulament, domnul Comisar a insistat să întocmească procesul verbal și să-l expedieze comisiei administrative care urmează să ia decizia despre amendare. Am beneficiat de două ore din timpul prețios al șefului Sectorului de poliție pentru că am scris cu cretă pe asfalt”, potrivit manifestanților.

Aceștia și-au exprimat convingerea că prezența masivă sau disproporționată a forțelor de ordine la întruniri, intervențiile acestora în manifestațiile pașnice, filmarea, chestionarea etc. nu sunt doar o risipă a resurselor publice (impozitele cetățenilor), dar și o încălcare a dreptului la libertatea întrunirilor.

„Aceasta este echivalentă cu intimidarea cetățenilor și descurajarea acestora să-și exercite drepturile. Dacă vii la un protest prima dată și ești imediat înconjurat de poliție, luat la întrebări și ți se cere să-ți dai numele și contactele, vei mai avea chef de poziție civică? Același lucru e cu căutatul nodului în papură, adică a vreunui articol cu care să amendezi protestatarii pașnici, chiar dacă acest articol nu are nici în clin nici în mînecă cu ceea ce se întâmplă la protest. Aceste chichițe juridice, procesele verbale în baza lor, amendarea și goana prin instanțe au un singur scop și efect – hărțuirea protestatarilor pașnici.

Protestăm împotriva abuzurilor excepțional de grave ale poliției în Belarus, dar nu vom tolera abuzurile banale și hărțuirea deja tradițională pe care o comit oamenii legii la noi acasă. Ca să nu ajungem la mai grav”, au adăugat protestatarii OccupyGuguță.

Comentariile asociației Promo-LEX

Asociația Promo-LEX a venit cu mai multe comentarii legat de incidentele descrise mai sus.

1. Numărul de 10 carabinieri și polițiști sosiți la locul întrunirii este disproporționat de mare ținând cont de caracterul pașnic al întrunirii și numărului mic de 8 participanți. Numărul mare de forțe de ordine și prezența lor fizică în imediata apropiere a participanților pașnici, au fost de natură să intimideze participanții la întrunire.

2. În timpul desfășurării întrunirilor, participanții pot utiliza orice mijloace grafice sau sonore de exprimare a ideilor sau atitudinilor. Nu ține de competența forțelor de ordine să se expună asupra oportunității utilizării unuia sau altui mijloc de exprimare. Dreptul de a alege mijloacele de exprimare aparține participanților la întrunire.

3. Înscrisurile grafice cu creta pe trotuar nu sunt interzise în Republica Moldova – aceasta fiind o formă de exprimare comună, răspândită și acceptată pe larg de societate. Interpretarea înscrisurilor cu cretă pe trotuar ca încălcare a regulilor de asigurare a curățeniei este un abuz.

4. Întrunirile se pot desfășura în orice loc deschis publicului în afara clădirilor sau în afara altor spații închise accesului liber. Alegerea locului este un drept al participanților. Atât timp cât spațiul public nu este închis accesului public, acolo se pot desfășura întruniri publice. Nu ține de competența forțelor de ordine să indice participanților unde să desfășoare întrunirile publice, mai ales că numărul și comportamentul participanților nu a obstrucționat deplasarea pietonilor pe trotuar.

5. Legitimarea participanților la întrunire nu este justificată atât timp cât aceștia nu au depășit cadrul legal și pașnic al întrunirii. Întocmirea unei liste a participanților fără motiv, este o ingerință în dreptul la libera întrunire.

6. Respectarea regulilor de distanțare în locurile publice impuse prin decizia Comisiei Naționale Excepționale de Sănătate Publică, este obligatorie pentru toți. Încălcarea regulilor de distanțare de către forțele de ordine implică un risc de răspândire a COVID-19 și reprezintă un exemplu contraproductiv, în încercarea de a impune respectarea regulilor de către societate.

7. Concentrarea unui număr mare de Intervenții abuzive la o întrunire pașnică poate fi interpretată ca o încercare de intimidare a participanților și este absolut descalificantă și inacceptabilă din partea reprezentanților forțelor de ordine.

„Recomandăm conducătorilor IGP și IGC să asigure instruirea forțelor din subordine în legătură cu prevederile Legii cu privire la întrunirile publice.

Solicităm forțelor de ordine să se abțină pe viitor de la acțiuni care pot perturbă buna desfășurare a întrunirilor, cum ar fi prezența în număr disproporționat de mare la întruniri pașnice, expunerea opiniilor cu privire la formele de exprimare sau mesajele exprimate de participanți, legitimarea inoportună a participanților la întruniri pașnice, solicitarea schimbării locului întrunirii pașnice.

Cerem forțelor de ordine să fie prin propriul exemplu un model de respectare a măsurilor de sănătate publică”, se mai arată în comentariul asociației.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here