RISE Moldova

În „Arhiva lui Cernov” – o scurgere de date din cancelaria așa-numitei „subdiviziuni moldovenești” din cadrul Administrației președintelui Federației Ruse, RISE Moldova a descoperit mai multe note operative și rapoarte despre unii dintre actualii candidați la funcția de președinte al Republicii Moldova.

Oamenii de la Kremlin au colectat o parte din informații din surse deschise, iar altele le-au obținut din surse confidențiale din Moldova. Datele analizate au fost folosite pentru crearea a zeci de profiluri detaliate ale politicienilor moldoveni, fiind livrate direct administrației Putin.

Așa-numita „subdiviziune moldovenească” din cadrul Administrației președintelui Federației Ruse, monitorizează frecvent publicațiile jurnaliștilor și bloggerilor moldoveni, canalele populare de Telegram și postările făcute de unii cetățeni moldoveni pe rețelele sociale. Mai mult, angajații din Administrația lui Putin discută și faptele prezentate în investigațiile jurnalistice, inclusiv cele relatate de RISE Moldova.

În cadrul documentării „Arhivei lui Cernov” am observat că Administrația de la Kremlin urmărește și activitatea organizațiilor non-guvernamentale de la Chișinău, în special, cele care beneficiază de finanțare de la diferiți donatori externi. Printre rapoartele operative arhivate am descoperit și o referință despre organizația „GenderDoc-M”, cea care apără drepturile comunității LGBT+. Detalii, AICI

„Subdiviziunea moldovenească” este condusă de rusul Igor Maslov. Potrivit datelor Centrului „Досье”, el este colonel al Serviciului de Informații Externe (SVR) al Federației Ruse, șef-adjunct al Departamentului pentru relații interregionale și culturale cu țările străine.

Una dintre notele „subdiviziunii moldovenești” care se referă la președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a fost elaborată în decembrie 2019. Documentul seamănă mai mult cu un catastif al „faptelor bune”. Însă, aceste aprecieri de anul trecut diferă foarte mult de cele din caracteristica lui Dodon din 2014. Detalii, AICI

„8 iunie (2019 – notă RISE Moldova)– în conformitate cu recomandările lui D. Kozak [reprezentantul special al Președintelui Federației Ruse pentru dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Moldova – „Досье”] a renunțat la înțelegerile secrete cu V. Plahotniuc și a susținut semnarea de către PSRM și ACUM a unui acord politic de cooperare, formarea de către aceștia a unei majorități parlamentare și a Guvernului”.

„19 iunie – într-un interviu pentru postul de televiziune „Rossia 24” a relevat importanța promovării unei politici externe echilibrate și „revenirea la un dialog normal cu FR”,

„24 august – sub egida sa la Chișinău au fost desfășurate activități festive cu ocazia aniversării a 75-ea de la eliberarea Moldovei de fascism, a avut o întrevedere cu S. Șoigu sosit într-o vizită neoficială pentru a participa la respectivele evenimente”,

„18 septembrie – la Chișinău, a avut o întrevedere cu D. Patrușev [fiul secretarului Consiliului de Securitate Nikolai Patrușev, ministrul agriculturii al FR – „Досье”] în cadrul căreia a salutat reluarea activității CIG [Comisiei Interguvernamentale Moldo-Ruse – „Досье”] și semnarea Procesului verbal al ședinței”.

„AVENTURIERUL ȘI INTRIGANTUL” PLAHOTNIUC

Printre fișele politicienilor moldoveni elaborate de „subdiviziunea moldovenească” am descoperit o caracteristică ce-l viza pe „aventurierul și intrigantul”, dar și „stăpânul din umbră al Moldovei” – Vladimir Plahotniuc. Anume așa a fost etichetat oligarhul moldovean de către angajații de la Moscova, încă în 2014.

Administrația lui Putin a urmărit cu atenție întâlnirile oligarhului moldovean cu ambasade străine și i-au surprins tentativele de a încheia unele înțelegeri secrete cu adversarii geopolitici ai Rusiei.

„În august 2013, Plahotniuc ar fi avut o întâlnire cu Ambasadorul SUA în RM, W. Moser în cadrul căreia a prezentat un raport despre lupta sa cu „influența rusească în Moldova” și cu PCRM. Oligarhul solicita să-i fie asigurată protecție împotriva acuzațiilor Londrei și Nicosiei de atacuri raider, oferind în schimb un program și niște garanții privind demontarea definitivă a PCRM și „neutralizarea” lui V. Voronin. În cercurile de conducere ale UE, Plahotniuc are o reputație imbatabilă de aventurier și intrigant”, se spune într-un document din „arhiva lui Cernov”.

Mai mult, în acest caz, autorii notei enumeră situațiile negative, dar și scandalurile în care a fost prins omul de afaceri.

„Plahotniuc s-a discreditat în cadrul mai multor scandaluri legate de scheme frauduloase, infracțiuni economice și acte de corupție. „Victoriabank” și compania „Asito” au fost preluate în urma unui atac raider pus la cale de structurile controlate de oligarh”. „Fundația „Edelweiss” pe care o patronează a realizat o schemă de livrare în RM, cu titlu de ajutoare umanitare, a medicamentelor cu termen de păstrare redus sau chiar expirate prezentate drept valabile, ceea ce a generat venituri în valoare de câteva milioane de dolari”, se spune în nota din „arhiva lui Cernov”.

GRANTURI DE LA USAID PENTRU HOLDINGUL LUI PLAHOTNIUC

În afară de caracteristicile referitoare la oligarh, cei de la Kremlin au analizat și influența lui Plahotniuc asupra politicii de la Chișinău prin intermediul resurselor media controlate de acesta. Una dintre aceste note este din luna februarie curent.

„Pe parcursul ultimelor săptămâni, mulți remarcă intensificarea bruscă a atacurilor asupra lui I. Dodon și a PSRM din partea resurselor media ale holdingului lui Plahotniuc”, se menționează într-o notă a „subdiviziunii moldovenești”.

„Potrivit afirmațiilor făcute de către I. Dodon personal, din 1 ianuarie 2020, resursele media ale holdingului lui V. Plahotniuc s-ar afla „la întreținerea” SUA prin intermediul granturilor oferite de USAID. Decizia respectivă a fost luată în cadrul Ambasadei SUA înainte de Revelion (Revelionul 2020 – notă RISE Moldova)”, au mai scris subalternii lui Igor Maslov, cu referire la o sursă din Chișinău.

În același document se face referire și la faptul că într-o anume perioadă de două săptămâni, în care politicienii din opoziție îl criticau pe Dodon, mesajele lor au apărut și în știrile Publika TV.

„În paralel, la posturile de televiziune aparținând lui V. Plahotniuc sunt promovați intens toți actorii taberei de opoziție care, într-un fel sau altul, îl critică pe I. Dodon (de la M. Sandu la M. Tkaciuk, căruia postul TV „Prime” (unul din cele mai populare posturi TV din Moldova care anterior asigura retransmisiunea postului „Pervîi kanal”) i-a acordat 12 minute la orele de maximă audiență)”, se spune în nota de la Kremlin.

Continuarea investigației o puteți urmări pe RISE Moldova.

Amintim că Centrul Dossier din Rusia și RISE Moldova au realizat o investigație în  care prezintă că în administrația Kremlinului ar exista un așa-numit „departament moldovenesc”, condus de colonelul Serviciului de Informații Externe rusesc, Igor Maslov, și ar avea drept scop controlarea din umbră a politicului din R. Moldova.

Aceeași investigație prezintă mai multe probe, potrivit cărora, rușii adunau informații despre lidera PAS, Maia Sandu, președintele Partidului Nostru, Renato Usatîi, președintele Platformei DA, Andrei Năstase, dar și despre liderul neformal al PSRM, Igor Dodon – toți actuali candidați la prezidențiale. Totodată, Igor Dodon, sub numele de „Kremlinovici”, ar fi coordonat, raportat și oferit informații secrete rușilor prin intermediul unui telefon Blackberry, ce ar fi fost utilizat de acesta până în anul 2017.

Citește și: Investigația „Kremlinovici”: Stoianoglo spune că PG nu se va implica în chestiuni politice

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here