RISE: Compania soției șefului ASP, câștigătoarea unei licitații privind achiziționarea costumelor de protecție pentru COVID-19
Livrarea câtorva sute de mii de costume de protecție, destinate medicilor din prima linie de luptă cu noul coronavirus, s-a transformat într-o adevărată bătălie de incompetență, interese și acuzații. Asta după ce autoritățile au jonglat cu achiziția costumelor prin trei licitații desfășurate în paralel. Procedurile au durat tocmai 100 de zile, în condițiile în care rata infectărilor și deceselor în rândul personalului medical este printre cele mai mari în lume.
În rezultat, marea câștigătoare a devenit compania soției șefului Agenției Servicii Publice, care s-a asociat cu una dintre cele mai mari companii farmaceutice din Republica Moldova. Unul din cele trei contracte a fost semnat de autorități în regim de urgență, chiar dacă unii concurenți au invocat numeroase încălcări, scrie RISE Moldova.
Prima licitație
14 iulie. Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS) anunță o licitație privind achiziționarea echipamentelor medicale pentru combaterea COVID-19. Conform anunțului, instituția își propunea să achiziționeze patru loturi de echipamente, printre care și aproape 534 de mii de costume de protecție. Detalii, AICI
Trei zile mai târziu, CAPCS a majorează numărul costumelor de protecție cu cinci mii și precizează că, în loc de ambalare individuală, acestea pot fi până la 50 de bucăți într-o cutie. Peste o săptămână, instituția vine cu o nouă specificare, tot la costume: „țesătură nețesută cu densitatea minimum 50 gr/mp.” La fel, atrăgea atenția că botoșeii trebuie să asigure protecția integrală a picioarelor, iar cusăturile la costume să fie prelucrate cu bandă adezivă, pentru a evita pătrunderea lichidelor. Detalii, AICI
Modificări a suferit și data limită de depunere a ofertelor. Astfel, termenul inițial de 27 iulie a fost mutat la 4 august. Ulterior, termenul este schimbat pentru 6 august, drept motiv fiind indicate modificările la cerințele tehnice față de costumele de protecție. Între timp, CAPCS a anunțat o nouă amânare – 14 august. De data asta este invocată o contestație depusă la Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor (ANSC) de o companie care, ulterior, nici nu a participat la licitație. Detalii, AICI
17 august. CAPCS anunță că a bătut palma doar pentru două din cele patru loturi pe care le-a scos la licitație. Mai exact, pentru mănuși și respiratoare. Achiziția celorlalte două loturi – ecrane de protecție şi costume de protecţie, a fost anulată pe motiv că, „la etapa de evaluare, au fost depistate erori în specificaţiile tehnice”. Detalii, AICI
A doua licitație
11 august. În timp ce licitația anunțată în iulie era oficial în desfășurare, CAPCS demarează o nouă procedură care prevedea achiziția a 50 de mii de costume de protecție. Detalii, AICI
Termenul de depunere a ofertelor – 24 august, prelungit, ulterior, până la 2 septembrie.
Între timp, CAPCS intervine cu modificări și în conținutul noii licitații. Astfel, numărul costumelor a fost majorat la 307.960 de bucăți, fiind adăugate și ecrane şi ochelari de protecție. S-a întâmplat exact la o săptămână după ce, tot CAPCS, a anulat achiziția ecranelor şi costumelor de protecţie în cadrul licitației anterioare. Și dacă anularea procedurii anterioare a fost pusă pe seama unor „erori în specificaţiile tehnice”, atunci reconfigurarea noii licitații a intervenit „ca urmare a solicitărilor parvenite din partea beneficiarilor”. Detalii, AICI
Într-un final, în bătălia pentru livrarea costumelor de protecție s-au înscris tot patru companii. Trei dintre ele și-au depus ofertele și în cadrul licitației din iulie care, ulterior, a și fost anulată.
În cele din urmă, CAPCS a desemnat câștigătoarea licitației pe compania care s-a clasat abia pe locul trei – Tetis International Co. Asta după ce, în urma evaluării mostrelor, s-a constatat că ofertele primelor două companii clasate nu corespundeau cerinţelor: costumele nu aveau bandă de protecție pe toată lungimea cusăturilor sau lipsea clapa de închidere sub bărbie. Detalii, AICI
Respectiv, grupul de lucru „a propus de a accepta și de a desemna câștigătoare oferta operatorului economic Tetis International SRL, întrucât corespunde tehnic în totalitate, iar diferența de preț a ofertei, față de oferta operatorului BM Portavita SRL, constituie 10,54 milioane lei”.
Tetis International Co îl are ca asociat unic pe omul de afaceri Igor Prepeliţa și este unul dintre cei mai mari distribuitori de medicamente pe piaţa Republicii Moldova. Iar Artbutic SRL, producătoarea costumelor cu care Tetis s-a înscris la licitație, aparţine Evelinei Zara, soţia lui Vladislav Zara, șef al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din 2018 până în 2019, când a fost demis de Guvernul Sandu. Din această primăvară, Vladislav Zara este director al Agenției Servicii Publice, funcție în care a fost numit de Guvernul Chicu. Detalii, AICI
TERGIVERSARE ŞI PROTECŢIE
Lilia Ranogaeţ, proprietara Portavita, una dintre companiile care au participat la licitație, susține că CAPCS a atribuit contractul pentru livrarea costumelor de protecție cu grave încălcări și a depus o contestație la ANSC, susținând că echipamentul propus de Tetis în asociere cu Artbutic nu corespunde specificațiilor tehnice.
Continuarea investigației o puteți citi pe RISE Moldova.
Comentarii