În Moldova 26%, în România 14%; Cum au crescut prețurile la benzină în cele două state în ultimele 3 luni

Autor: , in Actualitate / Economic / 16 martie, 2021, 13:27

Petroliștii moldoveni continuă să majoreze galopant prețurile la carburanți, iar ultima creștere, cu un leu pentru un litru de benzină, aduce și mai mari probleme șoferilor moldoveni.

Importatorii de carburanți din Republica Moldova își motivează majorările la prețuri prin faptul că au crescut cotațiile la bursele internaționale de petrol. Totuși, dacă analizăm evoluția prețurilor în România, acolo de unde importăm peste 90% din carburanți, vom vedea diferențe semnificative.

În Republica Moldova, prima majorare semnificativă a prețului a survenit la 11 decembrie, când prețul unui litru de benzină Standard 95 a crescut de la 15,40 lei la 16,00 lei. De atunci, benzina s-a mai scumpit de încă 4 ori, ajungând astăzi să coste 19,4/litru. Astfel, în această perioadă, în Republica Moldova putem remarca o creștere cu aproape 26% a prețului pentru un litru de benzină.

În România, la 11 decembrie un litru de benzină era comercializat, în medie, cu 4,7 lei, iar astăzi costă 5,47 lei. Astfel, în aceeași perioadă, benzina s-a scumpit peste Prut cu doar 14,1%

Discrepanțe mari și în primele luni din 2020

Un alt aspect ce merită remarcat este felul în care au evoluat prețurile la carburanți în primele luni din anul 2020, când pe fondul crizei pandemice petrolul a atins minime istorice la burse.

România a încheiat anul 2019 cu un preț de 5,58 roni/litru de benzină. Până la sfârșitul lunii aprilie a anului 2020, pe fondul ieftinirii petrolului, benzina a ajuns să coste 4,27 roni. Astfel, prețul la benzină a scăzut cu aproape 22% în acestă perioadă.

Iar Republica Moldova a încheiat anul 2019 cu un preț de 18,3 lei pentru un litru de benzină, ajungând la un minim al anului 2020 de 15,47 lei, în luna mai. Astfel, observăm că scăderea de preț, în aceeași perioadă, în țara noastră a fost de sub 16%.

Moldova, țara din Europa cu cel mai mare număr de benzinării raportat la numărul de automobile

Despre cât de profitabil este businessul cu carburanți în Republica Moldova o vorbesc și statisticile privind numărul de stații PECO din țara noastră și cantitatea de combustibil pe care o vând anual.

Astfel, în Moldova, în 2019, potrivit datelor ANRE, erau în jur de 665 de stații PECO la o populație de sub 3 milioane de locuitori.

În România, țară în care populația este de peste 7 ori mai mare, cu 20 de milioane de locuitori, numărul de stații PECO este de 2100, sau de 3 ori mai multe decât în Moldova.

Mai mult, România avea anul trecut 5,7 milioane de automobile, iar fiecărei stații PECO îi revin, în medie, 2714 automobile. În Moldova sunt înregistrate 950 de mii de automobile, ceea ce înseamnă 1420 de automobile la fiecare stație PECO. În Germania e o stație PECO la 3300 de automobile, iar în Marea Britanie – una la 4260.

Totodată, potrivit ultimelor statistici ANRE, în Republica Moldova se vând anual în jur de 809 mii tone de carburanți, raportat la numărul de benzinării asta reprezentând aproximativ 1,2 milioane tone anual per stație.

În același timp, în România, o stație PECO vinde cel puțin 2,8 milioane tone de carburant pe an.

Potrivit cercetărilor din România, o stație PECO din țara vecină poate fi profitabilă doar dacă vine, în medie, cel puțin 5 tone de combustibil zilnic. În acest moment, în România media este de 7,6 tone zilnic.

Comparativ, în Republica Moldova, o stație PECO vinde, în medie, sub 3,3 tone de carburant pe zi.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *