Carburanții s-au scumpit în ajun de alegeri. Cât costă benzina, motorina și gazul lichefiat la unele stații de alimentare

Autor: , in Actualitate / Economic / 10 iulie, 2021, 14:32

Prețurile la toate produsele petroliere au crescut în ajun de alegeri. De vină este creșterea în ultimele zece zile a cotațiilor Platts și, respectiv, a combustibilului importat, relatează Mold-street.com.

Astfel de vineri, 9 iulie, prețurile la unele stații de alimentare cu combustibil au crescut cu 15-40 de bani pentru un litru.

Cel mai tare au crescut prețurile la gazul petrolier lichefiat: de la 11,30-11,35 lei la 11,70-11,75 lei pentru un litru sau cu circa 3,5%.

Benzina A 95 s-a scumpit cu 30 de bani, până la 20,35 de lei pentru un litru, iar motorina – cu 15 bani, până la 16,50 lei pentru un litru. De altfel, prețurile la benzină și motorină încă nu au revenit la nivelul de până la 1 iulie.

Scumpirea era inevitabilă în condițiile în care până și prețurile indicative, stabilite de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), au crescut de la începutul lunii iulie cu 1,5 – 6,5%.

Foto: mold-street.com

Aceste valori nu includ însă accizele, TVA, taxele vamale etc., achitate de companii la bugetul de stat şi care constituie circa o treime din preţul final la pompă. La fel, nu includ nici marjele comerciale ce pot fi aplicate de companii.

Foto: mold-street.com

De notat că chiar și cu această majorare, prețurile la pompă nu ar fi suficiente să acopere toate costurile companiilor, iar pe piață a apărut deja un deficit de anumite tipuri de carburanți, inclusiv de motorină, exact în ajunul secerișului.

Politicienii dau vina pe companii, în timp ce petroliștii susțin că nu put lucra în pierdere, iar legea adoptată de Parlament și Metodologia de calculare a prețurilor, elaborată de ANRE, nu corespund realităților unei economii de piață.

Specialiştii avertizau că valorile indicative stabilite de ANRE în bază Metodologiei controversate, elaborate în baza unei legi proaste, ar putea avea ca efect apariţia unui deficit de carburanţi pe piaţă, ca urmare a faptului că firmele nu vor fi interesate să vândă carburanţi în pierdere.

Or, costurile stabilite de ANRE nu acoperă cheltuielile reale. Efectul ar putea fi distrugerea micilor afaceri de pe piaţă, respectiv – monopolizarea ei.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Faci un comentariu sau dai un răspuns?


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *