Explicația ministrului Justiției, întrebat de ce a fost nevoie de excluderea procurorului general din componența CSP

Autor: , in Actualitate / Justiție / Politic / 26 septembrie, 2021, 13:21

Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, susține că „după ce se încheie mandatul membrilor Consiliului Superior al Procurorilor (CSP), ei ajung la „pixul procurorului general”, care decide unde îi deleagă, în ce funcție”.

Fiind întrebat în cadrul unui interviu pentru ZdG de ce a fost nevoie de excluderea procurorului general din componența CSP, ministrul Justiției a argumentat:

„Simplu. Procurorul general este cel care ia decizii în privința carierei tuturor procurorilor. Mandatul membrilor CSP, care sunt delegați din rândurile procurorilor, este de 4 ani, mandatul procurorului general este de 7 ani. Prin urmare, după ce se încheie mandatul membrilor CSP, ei ajung la „pixul procurorului general”, care decide unde îi deleagă, în ce funcție – la Vulcănești sau la Procuratura Anticorupție. Acest lucru îi face ca, atunci când iau decizii, să nu fie independenți în exercitarea mandatelor lor. Din păcate, acest lucru s-a văzut de-a lungul timpului în cam toate componentele CSP, mai ales când era vorba despre procurorii delegați de Adunarea Generală a Procurorilor: luau decizii, votau exact propunerea procurorului general. Acest fapt nu corespunde spiritului Legii cu privire la Procuratură, deoarece nu s-a creat un organ de autoadministrare separat de procurorul general. Acesta este raționamentul. De altfel, această propunere a fost salutată și de societatea civilă, dacă ne referim la excluderea procurorului general din componența CSP”, a explicat Litvinenco.

„Pe reforma justiției avem un plan ambițios. Pot împărți activitățile respective în două categorii: prima – măsuri urgente, prioritare, și aici mă refer la curățarea instituțiilor de cei care sunt în funcții nu pentru a sluji cetățenii, punând în prim-plan interesul public, ci pentru alte lucruri. Ar fi fost bine dacă cei care erau numiți pe criterii exclusiv politice, ar fi plecat imediat. Prin schimbarea pe care ne-am propus-o, chiar dacă nu are loc o combatere a corupției, cred că are loc oprirea schemelor, pentru că, atâta timp cât sunt conducători care au promovat anumite scheme, când îi schimbi, schemele se opresc. Avem și un plan pe termen mediu, care se referă la construirea unei justiții drepte, edificarea unui stat de drept și aici avem foarte multe lucruri de făcut. În primul rând, vorbim despre elaborarea, adoptarea și implementarea acelei legi cu privire la evaluarea externă și extraordinară a judecătorilor și procurorilor. În alte state s-a întâmplat că justiția a curățat clasa politică, la noi, clasa politică va trebui, din păcate, să curețe justiția și asta este o diferență foarte, foarte mare. La noi, atribuțiile țin exclusiv de marea corupție. Reforma o vom implementa, probabil, în decursul anului 2022. Dacă mă întrebați când vom avea un sistem, un stat de drept ca în Germania, nu cred că în patru ani vom avea ca în Germania, deşi cred că, în patru ani, poți pune bazele unui stat de drept veritabil”,a declarat Litvinenco în cadrul unui interviu pentru ZdG.

Amintim că, la sfârșitul lunii august, în lectură finală a fost aprobat de Parlament, micșorarea numărului membrilor în Consiliul Superior al Procurorilor (CSP). Astfel, a fost redus de la 15 la 12, prin excluderea procurorului general, procurorului-șef al Procuraturii UTA Găgăuzia și al președintelui Uniunii Avocaților, din rândul membrilor de drept.

„Din moment ce CSP, în calitate de organ de autoadministrare al procurorilor și de garant al independenței și imparțialității procurorilor, trebuie să asigure funcționarea normală a sistemului procuraturii, aceasta trebuie să verifice și activitatea procurorului general și, dacă este cazul, să inițieze procedura disciplinară în privința acestuia sau, după caz, să propună revocarea acestuia din funcție. Având în vedere că procurorul general este numit în funcție pe un termen de 7 ani, iar membrii CSP sunt numiți pe un termen de 4 ani, există riscul ca procurorul general să poată exercita anumite influențe în privința membrilor CSP atât în timpul, cât și după încetarea mandatului membrilor CSP”, se menționează în proiect.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Faci un comentariu sau dai un răspuns?


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *