(STUDIU) Populismul, în creștere pe Facebook-ul românesc: Cele mai vizibile teme și locuri unde s-a manifestat

Autor: , in Actualitate / Cultură/Media / 24 ianuarie, 2022, 16:25

Conversațiile extremiste din spațiul online românesc pe teme populist-ultranaționaliste au crescut mult în intensitate în partea a doua a anului 2021, este concluzia unui studiu realizat de Centrul pentru promovarea Participării și Democrației (CPD) din cadrul Școlii Național de Studii Politice și Administrative (SNSPA) din România.

Experții spun că intensificarea discursului de tip populist, ultranaționalist a fost susținută de situația pandemică și de valurile succesive de coronavirus, care au stimulat atitudini și abordări emoționale la nivelul societății, precum și de criza politică și instabilitatea guvernamentală ce au caracterizat anul 2021.

Analiza realizată de experții de la CPD mai arată că temele populist-ultranaționaliste sunt rostogolite mai ales pe Facebook, prin comentarii pe care utilizatorii le lasă pe paginile unor actori politici, ale unor surse media sau pe pagini care promovează conținut senzaționalist ori conspiraționist – relatează Digi24.

Experții care au lucrat la studiu au subliniat că discursul de tip populist-ultranaționalist a fost definit prin intermediul a 10 expresii, care au fost monitorizate în cadrul articolelor și comentariilor din spațiul online românesc (rețele sociale și mass-media).

Astfel, CPD a selectat 55.000 de linkuri din perioada octombrie-decembrie 2021, care cumuleaza peste 93 de milioane de vizualizări estimate. În plus, au fost analizate evoluția și impactul acestor teme pe parcursul întregului an 2021.

Conversațiile monitorizate s-au referit la următoarele 10 teme:

Globaliști / neomarxiști /
Trădători de țară, trădare de țară
România vândută / România colonie
Ieșirea României din UE / Roexit
Familia tradițională
Dezbaterea sex / gen
Raportarea la refugiați / migranți
Valori tradiționale
Capital străin, firme străine, raportare la străini în economie
Raportarea la tema LGBT și minorități sexuale

Grafic cu evolutia numărului total de vizualizări online pe parcursul anului 2021. Captură foto: civicparticipation.ro (CPD)

„Dinamica foarte puternică a celor 10 expresii monitorizate și evaluate (de exemplu, tema Roexit a evoluat de la vizibilitate inițială marginală în clasamentul expresiilor, la o explozie a mențiunilor și interacțiunilor care a adus-o în top 3 al vizibilității) sugerează faptul că în funcție de evoluția agendei și evenimentelor la nivel național, european și global, se vor desprinde și alte subiecte sau declinări particulare”, se arată în studiul CPD din cadrul SNSPA.

De altfel, una dintre concluziile cele mai importante ale studiului vizează tocmai dinamica excepțională a narativelor asociate curentului ultranaționalist-populist.

„Promotorii acestui tip de discurs demonstrează creativitate, capacitate de adaptare, imaginație și abilități de interpretare a contextelor sociale, politice (interne și externe), economice, culturale în siajul propriei agende”, subliniază specialiștii.

Aceștia mai atrag atenția că măsurătorile aparițiilor în spațiul online, precum și rezultatele cercetărilor sociologice arată cu claritate faptul că ascensiunea acestui curent va fi una dintre cele mai mari provocări pentru spațiul politic, pentru mediul economic, pentru stabilitatea socială și a regimului democratic în ansamblu.

Care au fost cele mai vizibile teme: împotriva globalismului, trădători de țară, Roexit și România vândută

Pe parcursul anului, tema referitoare la globaliști/neomarxiști a fost constant prezentă la un nivel notabil, atât în dispute politice, cât și în contexte conspiraționiste. Alături de aceasta, s-au „afirmat” încă trei subiecte:

trădători de țară,
Roexit,
România vândută/colonie.

Aceste trei teme s-au intensificat major în ultimele luni ale anului 2021. Tema „trădători de țară” a crescut mult în contextul dezbaterilor despre introducerea certificatului verde, iar un volum mare de mențiuni s-a datorat comentariilor utilizatorilor la postări de pe pagini de Facebook precum cea a politicianului AUR, George Simion, (o pagină cu o interactivitate în creștere începând cu luna septembrie), dar și de pe pagini ale unor surse de presă. O configurație similară a surselor de top de pe Facebook se poate observa și pentru expresia „România vândută”.

Citește continuarea materialului pe Digi24.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X