NTV Moldova, postul TV afiliat socialiștilor, a fost avertizat public și amendat cu 15.000 de lei

Autor: , in Cultură/Media / 26 august, 2022, 18:11

Consiliul Audiovizualului a examinat rezultatele monitorizării buletinului informativ din 13 iulie 2022, ora 19:00, difuzat de serviciul media audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, privind respectarea prevederilor art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale, urmare a autosesizării președintei CA, Liliana Vițu.

Rezultatele monitorizării au atestat că serviciul media audiovizual de televiziune „NTV Moldova” a difuzat în cadrul buletinului informativ din data de 13 iulie 2022, ora 19:00, o știre bazată pe declarațiile președintelui PCRM, Vladimir Voronin, în cadrul unui program audiovizual al serviciului media audiovizual de televiziune „N4”.

Conținutul știrii cuprinde, printre mai multe declarații critice la adresa guvernării ale liderului PCRM, Vladimir Voronin, şi o opinie potrivit căreia: „Ţara e destrămată, ţara e distrusă, oamenii fug din ţară, copii nu se nasc, oamenii mor, iar a venit Covid-ul înapoi, e sărăcie, foame, nevoie. Vine iarna, nimeni nu se gândește ce o să fie cu preţul la gaz. Preţul la gaz, după vizita cucoanei în Kiev s-a majorat peste o săptămână, s-a dublat cu 50%. Deodată au reacţionat ruşii şi „Gazprom-ul”. Nu se ştie ce o să fie”, comentariile fiind însoțite de imagini de la întrevederea președinților Maia Sandu și Volodimir Zelenski, precum și drapelul „Gazprom”.

Astfel, opiniile prezentate de Vladimir Voronin nu au fost însoţite de probe, iar informaţia prezentată în cadrul ştirii date cu privire la legătura dintre preţul la gaz şi vizita şefei statului la Kiev poate fi calificată drept informare cu rea-credință. Potrivit „Moldova – Gaz”, condiţiile contractului de livrare a gazelor, dar și preţul gazelor se modifică în funcţie de cotaţiile de tip spot pe bursa europeană de gaze, precum şi de preţul la produsele petroliere, iar autorităţile Republicii Moldova, inclusiv Preşedinţia, nu pot influenţa în vreo formă evoluţia preţurilor la gaze sau petrol pe piaţa internaţională.

Mai mult, chiar în cadrul programului audiovizual difuzat de serviciul media audiovizual de televiziune „N4”, unde liderul PCRM, Vladimir Voronin,  a invocat că vizita președintei Maia Sandu la Kiev ar fi motivul crizei de gaze cu care se confruntă Republica Moldova, moderatorul Gheorghe Gonța a replicat: „Da nu are treabă vizita dnei președintă la Kiev, pentru că este vorba de contractul care l-am semnat”, secvență pe care, „NTV Moldova” a ignorat-o, și nici nu a oferit clarificări suplimentare pentru a nu admite manipularea opiniei publice. Informaţia privind formula de formare a preţurilor de achiziţie a gazelor naturale este una publică, general accesibilă, respectiv, afirmaţia liderului PCRM putea fi cu uşurinţă verificată de jurnalişti.

Prin urmare, NTV Moldova a acționat contrar bunei-credințe atunci când a ales să facă o știre din afirmațiile unui politician, eschivându-se de la responsabilitatea de a explica beneficiarilor/beneficiarelor de informație anumite aspecte din declarațiile lui Vladimir Voronin. Opinia liderului PCRM are loc în știri, dar atunci când această opinie conține acuzații și/sau afirmații despre fapte care contravin realității, jurnalistul/jurnalista care își exercită meseria cu bună-credință este obligat/obligată să facă lumină în privința aspectelor controversate. În acest caz, când este vorba despre o problemă sensibilă ca cea a prețului la gaz, jurnalistul/jurnalista nu poate pune pe seama unui politician informarea eronată a publicului. Vladimir Voronin are dreptul să spună ceea ce crede într-o emisiune TV, dar jurnalistul/jurnalista care preia această opinie și o transformă în știre, va prezenta toate aspectele faptului despre care relatează. Un jurnalist/o jurnalistă de bună-credință nu se va limita să menționeze în mod formal, la sfârșitul știrii, că Președinția a fost contactată de NTV Moldova și aceasta a spus că nu oferă nici un comentariu și că fiecare are dreptul la opinie. Mai cu seamă în cazul acestei reacții, redacția urma să apeleze, de exemplu, la un expert/o expertă care să explice cum se formează prețul gazului.

Totodată, în cadrul aceluiași reportaj, Vladimir Voronin afirmă că „noi am înaintat în jurul la 70-80 de proiecte de lege, în acest an de zile. Nu că nu au fost adoptate, votate, dar n-au fost nici în ordinea de zi introduse a Parlamentului…proiectele astea, 99% sunt cu menire socială”, iar în calitate de reacție este citată ofițera de presă a PAS, care se referă însă la situația generală în care se află Moldova, inclusiv la dependența energetică, sărăcie și corupție, războiul din Ucraina etc. Din răspunsul purtătoarei de cuvânt nu este clar dacă aceasta a fost întrebată concret despre cele 70-80 de proiecte de lege la care se referă Vladimir Voronin și la soarta acestora. Prin urmare, elementul trișării din partea NTV Moldova, care este parte a informării cu rea-credință nu poate fi exclus. Vladimir Voronin s-a referit la activitatea Parlamentului și a majorității parlamentare, deci informația conținută în afirmațiile sale trebuia verificată la Parlament.

La realizarea acestor subiecte, serviciul media audiovizual de televiziune „NTV Moldova” nu a ținut cont de prevederile art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit cărora: „În virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe:să informeze cu privire la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință”, fapt pentru care a fost sancționat cu amendă în valoare de 15.000 de lei.

La rândul său, membrul Consiliului Audiovizualului, Ruslan Mihalevschi, a menționat că în subiectul dedicat revoltelor din Sri Lanka au fost folosite imagini preluate din alte surse, dar fără a fi indicată sursa acestor imagini, ceea ce constituie încălcare a art. 13 alin. (5) lit. e) din Cod: „în cazul prezentării înregistrărilor provenite din alte surse decât cele ale redacției, să se precizeze acest lucru”.

Pentru prezentarea înregistrărilor în lipsa surselor, serviciul media audiovizual de televiziune „NTV Moldova” a fost avertizat public.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X