Trei partide opoziție critică și cer demisii: „O trădare de patrie”

Autor: , in Actualitate / Politic / 5 decembrie, 2022, 20:39

Partidul Social Democrat European (PSDE), Platforma DA și Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB) solicită răspunsuri și acuză guvernarea de că întreține interesele Kremlinului și ale oligarhilor ruși de la Tiraspol. Mai mult, Platforma DA consideră „o trădare de patrie cedarea întregului volum de gaz regiunii separatiste”.

„Coaliția pentru Unitate și Bunăstare condamnă acțiunile guvernului de la Chișinău îndreptate spre salvarea regimul separatist din stânga Nistrului și menținerea Republicii Moldova într-o dependență critică față de Rusia.

Ignorând interesul național, Guvernul actual a semnat un nou contract secret, care prevede transmiterea integrală a volumelor de gaze rusești importate de Moldovagaz S.A. către regiunea separatistă, în schimbul a 50% din volumul de curent necesar Republicii Moldova, produs de CTE Cuciurgan, la un preț de 73 $/MW”, se arată în declarația CUB.

„CUB califică drept o bravadă ieftină campania guvernului prin care a îndemnat cetățenii să suporte consecințele scumpirilor, motivate prin „asumarea prețului independenței„ și „respingerea șantajului Rusiei”. Transmiterea integrală a volumelor de gaze naturale regimului separatist, la prețuri mici, în condițiile unui deficit enorm cu care se confruntă consumatorii din Republica Moldova, este un act premeditat contra intereselor naționale, a economiei și a cetățenilor săi. Repornirea economiei transnistrene va menține condiții de concurență neloială mărfurilor moldovenești, iar mai multe întreprinderi pot intra în faliment în scurt timp.

CUB este convins că acest acord va oferi regimului de la Tiraspol o pârghie de intimidare strategică la adresa Republicii Moldova. Amintim guvernului că acest conflict înghețat, alimentat ani la rând prin complicitatea, incompetența și lașitatea unor politicieni de la Chișinău, a transformat Republica Moldova în cel mai sărac stat din Europa, lipsind-o de oportunități de dezvoltare și menținând-o în sfera de influență rusească.

Pretinsa ieftinire a curentului electric comportă un preț prea mare pe care cetățenii moldoveni vor trebui să-l plătească în viitor. Iar acest preț va fi libertatea noastră”, se mai arată în declarație.

Partidul Social Democrat European (PSDE), fostul Partid Democrat, se arată îngrijorat în legătură cu situația energetică din Republica Moldova și acțiunile autorităților de achiziționare a resurselor energetice și costurile acestora pentru populație.

„Constatăm lipsa transparenței în achiziționarea resurselor energetice, ceea ce creează incertitudini în privința prețurilor de livrare și a tarifului pentru consumatorii finali”, susțin aceștia.

Totodată, Platforma DA scoate în evidență faptul că „România face eforturi majore pentru a ne ajuta să rezistăm șantajului rusesc, iar R. Moldova întreține interesele Kremlinului și ale oligarhilor ruși de la Tiraspol”.

„Autoritățile de la Chișinău au anunțat cu mult zgomot că au negociat cu autoritățile neconstituționale de la Tiraspol cedarea în favoarea acestora a întregului volum de gaz (5,7 milioane de metri cubi pe zi) pe care Moldova îl primește de la Gazprom. În schimb, Moldova urmează să primească 50% din volum necesar de energie electrică la un preț de 73 USD/MW, ceea ce înseamnă o majorare cu 11 USD decât prețul achitat anterior. Mai mult ca atât, autoritățile de la Chișinău s-au angajat să faciliteze activitatea Uzinei Metalurgice de la Râbnița, prin emiterea autorizațiilor necesare, cât și în eventualitate, deschiderea unor conturi în băncile din Republica Moldova, astfel încât, afacerile tenebre din stânga Nistrului să prospere și mai mult. Chiar și cele mai simple calcule economice arată o înțelegere în detrimentul intereselor naționale”, se arată într-o declarație a Platformei DA.

„Astfel, pierderile economice suportate pentru achiziția gazelor naturale cedate regimului separatiste de pe piața europeană sunt mult mai mari decât diferența de preț la energia electrică. Gazpromul livrează Moldovei gaze la prețul de 785 USD. În urma acestor cedări, volumul de gaz necesar pentru malul drept al Nistrului a fost procurat vara cu un preț mediu de 1000 USD, iar prețul actual pe piață este în mediu de 1500 USD. Mai mult ca atât, toate circumstanțele ne arată despre pregătirea acestei decizii încă din momentul în care Gazprom a decis să micșoreze cantitatea volumului de gaz exportat în Republica Moldova până la cantitatea de gaz suficientă pentru Regiunea Transnistreană,” a declarat președintele Platformei DA, Dinu Plângău.

„Cel mai cinic din partea puterii este că promovarea intereselor regimului separatist se întâmplă într-o perioadă când Uniunea Europeana, România fac eforturi majore pentru a ne ajuta să rezistăm șantajului rusesc. Se zvonește că parte a negocierilor este și prelungirea autorizației de mediu pentru Uzina Metalurgică. Dacă acest lucru se va întâmpla, atunci nu mai există niciun dubiu că negociatorii din partea Moldovei au fost de fapt portavoci ai intereselor Kremlinului și al regimului separatist”, a spus Secretarul General al Platformei DA, Liviu Vovc.

•
  •
  •