InternePublicații

Statul garantează un împrumut de 400 de milioane de euro pentru ca Moldova să aibă gaze la iarnă și pentru stabilitatea Energocom

Guvernul pregătește o măsură crucială pentru siguranța energetică a țării: Energocom va beneficia de un împrumut de până la 400 de milioane de euro, garantat de stat, pentru a putea cumpăra gaze naturale și energie electrică necesare iernii 2025–2026, dar și pentru asigurarea unui cadru flexibil și sustenabil pentru activitatea SA „Energocom”. Proiectul de lege urmează să fie aprobat în ședința din 5 iunie de la Guvern, ulterior să fie aprobat în Parlament.

Împrumutul va avea o durată de 5 ani și este structurat în tranșe succesive, inclusiv o facilitate SBLC (garanție bancară standby), menită să sprijine achizițiile rapide de gaze naturale și energie electrică în perioade critice.

Statul se angajează, Energocom scapă de plăți suplimentare

Prin derogare de la legislația existentă, statul eliberează Energocom de obligația achitării comisionului de risc, care ar fi însumat aproximativ 64 milioane de euro – echivalentul a 16% din suma garantată. De asemenea, compania este scutită de obligația de a prezenta garanții proprii pentru rambursarea împrumutului.

Această măsură excepțională a fost justificată prin caracterul strategic și de interes public major al proiectului, dar și pentru a preveni creșteri ale tarifelor la gaze naturale, întrucât costurile suplimentare ar fi fost inevitabil transferate consumatorilor.

Importurile pentru proiect, fără taxe și accize

În sprijinul implementării rapide a proiectului, legea prevede și scutiri fiscale și vamale pentru bunurile și serviciile importate de Energocom. Astfel, pentru livrările necesare desfășurării activităților de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale, compania va fi scutită de:

  • drepturile de import (TVA, accize, taxe vamale),
  • taxa pentru mărfurile care cauzează poluarea mediului.

Facilitățile vor fi aplicate exclusiv pentru activitățile care derivă din obligațiile de serviciu public, așa cum sunt stabilite prin Legea gazelor naturale și Legea energiei electrice.

Fără garanție – energie mai scumpă: Riscul pentru Moldova

Contractarea facilității financiare propuse de BERD în valoare totală de 400 milioane EUR implică costuri structurale aferente împrumutului și garanției SBLC, conform Fișei de termeni și a calculului realizat de SA „Energocom”.

Facilitatea este compusă din trei tranșe de împrumut revolving (Tranșa 1 – 170 mil. EUR; Tranșa 2 – 80 mil. EUR; Tranșa 3 – 50 mil. EUR);

  • o tranșă SBLC de 100 mil. EUR, toate garantate de stat.Costurile estimate includ:
  • Dobânda: 6M EURIBOR + 1% anual (aprox. 2,562% + 1%) pe sumele utilizate; • Comision de angajament: 0,5% pe sumele neutilizate;
  • Comision de activare (front-end): 1% pentru fiecare tranșă;
  • Comisioane SBLC (post-emitere): 1% anual aplicat asupra sumei acoperite de SBLC. Conform acestor calcule, costul total al împrumutului BERD (exclusiv componenta de risc) este estimat la aproximativ 14,46 milioane EUR (inclusiv dobândă și comisioane). Plata de risc către Ministerul Finanțelor – calculată în conformitate cu HG nr. 1136/2007 – este estimată la 64 milioane EUR (16% din totalul de 400 milioane EUR), întrucât SA „Energocom” este încadrată în categoria de risc 2.8, conform evaluării oficiale efectuate. Costul total al finanțării (inclusiv plata de risc) ar fi astfel de aproximativ 78,46 milioane EUR, ceea ce conduce la o creștere semnificativă a costului unitar de aprovizionare cu gaze naturale:
  • ≈ 42 EUR/MWh – cost estimativ al achiziției de gaze,
  • +6,72 EUR/MWh – impactul comisionului de risc,
  • +1,52 EUR/MWh – impactul altor comisioane bancare,
  • ≈ 8,24 EUR/MWh – total costuri adiționale per MWh.Aceste costuri suplimentare ar urma să fie reflectate în tarifele reglementate de furnizare a gazelor naturale către consumatorii finali, afectând negativ accesibilitatea și stabilitatea pieței.

Ce înseamnă această Garanție de Stat

Emiterea garanției de stat implică un angajament contingent al statului, care se materializează numai în cazul neexecutării obligațiilor de plată de către debitor (SA „Energocom”). Este de menționat însă că structura împrumutului negociat cu BERD prevede acordarea fondurilor în tranșe succesive, în funcție de necesitățile reale în cursul derulării proiectului. Această abordare permite o gestionare flexibilă a riscurilor și a costurilor și reduce probabilitatea de supraîndatorare sau de acumulare a unor obligații financiare nejustificate. Riscul de neexecutare al obligațiilor de către debitorul principal este considerat nesemnificativ, fiind justificat de mai mulți factori relevanți:

– obiectivul strategic al SA „Energocom” de a furniza gaze naturale consumatorilor protejați, în baza obligației de serviciu public, asigură o cerere stabilă și predictibilă pentru volumul de gaze naturale achiziționat, respectiv un flux constant de încasări. Tarifele sunt stabilite în baza unui cadru reglementat care permite recuperarea costurilor justificate și asigurarea lichidității furnizorului;

– istoricul pozitiv de rambursare al împrumutului contractat similar în anul 2022 de la același creditor (BERD) demonstrează capacitatea și disciplina financiară a debitorului, care a returnat integral și la termen sumele împrumutate;

– debitorul este monitorizat permanent atât de autoritățile naționale, cât și de partenerii externi, inclusiv BERD și Comisia Europeană, în cadrul angajamentelor asumate de Guvernul Republicii Moldova prin scrisoarea de intenție din februarie 2025.

Scenariul negativ

Într-un scenariu extrem, cu probabilitate foarte scăzută (practic nulă), în care garanția ar fi executată integral, impactul bugetar ar consta în valoarea totală a împrumutului garantat, până la 400 milioane EUR, la care s-ar adăuga dobânzile și comisioanele contractuale aferente. Totuși, această situație excepțională este considerată, cum s-a menționat, improbabilă datorită: gradului ridicat de certitudine privind recuperarea sumelor prin activitatea reglementată de furnizare, posibilității statului de a exercita drepturi de regres asupra debitorului conform legislației aplicabile, monitorizării riguroase a utilizării fondurilor și a indicatorilor de performanță inclusiv de către BERD.

Un mecanism de urgență, nu un ajutor de stat

Proiectul va avea un impact social favorabil, contribuind direct la protejarea intereselor populației, în special a categoriilor vulnerabile, prin menținerea unui cadru stabil de aprovizionare cu gaze naturale și energie electrică. Principalele efecte sociale pozitive sunt următoarele:

  • Prevenirea unor eventuale disfuncționalități în furnizarea resurselor energetice către gospodăriile casnice, în special în perioada sezonului rece 2025–2026, prin constituirea preventivă a stocurilor și asigurarea lichidităților necesare achizițiilor.
  • • Reducerea riscului de majorări tarifare, prin eliminarea costurilor suplimentare (precum comisionul de risc de 64 milioane EUR) care, în absența unei derogări, ar fi fost reflectate în tarifele finale achitate de consumatori.
  • Consolidarea securității energetice la nivel național, aspect care influențează în mod direct calitatea vieții și percepția publicului asupra stabilității economice și sociale.
  • Crearea unui climat general de încredere și protecție socială, prin demonstrarea capacității autorităților de a preveni crize și dezechilibre în aprovizionare, fără a recurge la măsuri de urgență care pot afecta populația. Proiectul nu implică măsuri restrictive, sociale sau discriminatorii, și nu generează efecte negative asupra ocupării forței de muncă sau asupra altor categorii de populație. Dimpotrivă, asigurarea continuității energetice contribuie la stabilitatea generală a serviciilor publice și la buna funcționare a infrastructurii sociale.
Preluarea textelor de pe cotidianul.md este permisă doar în limita a 300 de semne, cu obligativitatea indicării linkului direct către articolul original. Conținutul publicat este protejat de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Preluarea integrală a materialelor se poate face exclusiv în baza unui acord prealabil cu redacția sau în cadrul unui abonament lunar.
Back to top button