Transportatorii amenință cu proteste. APOTA acuză Ministerul Infrastructurii și ANTA de sabotarea sectorului

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) lansează un nou avertisment public cu privire la criza din sectorul transportului rutier de persoane. Transportatorii acuză Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, tergiversări deliberate și promovarea unor inițiative care ar pune în pericol funcționarea serviciilor regulate. APOTA avertizează că urmează proteste masive dacă autoritățile nu intervin de urgență.
Una dintre principalele nemulțumiri ale transportatorilor vizează lipsa unei metodologii de calcul a tarifelor pentru cursele regulate. Deși Codul Transporturilor Rutiere a fost modificat în 2023, iar metodologia ar fi trebuit aplicată din 1 iunie 2024, APOTA acuză MIDR că sabotează intenționat procesul.
„Transportatorii de mai bine de 1,5 ani aplică tarife „înghețate” care nu ne permit acoperirea costurilor. Ca consecință o mulțime de rute regulate sunt abandonate. De mai bine de șase luni proiectul metodologiei este finalizat, iar MIDR insinuează fel de fel de procese de consultări, modificări, apoi iar consultări etc. Acest proces este unul interminabil și denotă doar intenția MIDR de a nu aproba Metodologia”, susține APOTA.
O altă problemă critică semnalată de APOTA este obligativitatea impusă de ANTA ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoanele cu dizabilități, cerință pe care transportatorii o consideră imposibil de realizat în lipsa infrastructurii și a sprijinului financiar.
„Obligarea adaptării autobuzelor și microbuzelor pentru transportul persoanelor cu handicap este un abuz. Este o cerință imposibil de realizat din punct de vedere financiar și tehnic, comisă de ANTA în scopuri de corupție”, afirmă transportatorii.
Aceștia invocă prevederile europene, în special Regulamentul 181/2011, care permite derogări pentru rutele sub 250 km și stabilește excepții în cazurile în care adaptările nu sunt fezabile. Cu toate acestea, ANTA aplică în continuare un ordin din 2017 care nu mai corespunde cadrului legal actual.
Transportatorii mai acuză MIDR că promovează proiecte precum e-GPS și e-Bilet în mod netransparent, susținând că acestea reprezintă scheme de corupție și vor îngreuna activitatea companiilor de transport.
„Această situație ne face să afirmăm că discuțiile cu MIDR și ANTA sunt inutile, iar transportatorii nu au altă cale de a se lupta pentru supraviețuire decât să iasă la proteste”, avertizează APOTA.
În acest context, APOTA solicită:
-
Adoptarea imediată a metodologiei de calcul a tarifelor;
-
Retragerea proiectului de Hotărâre de Guvern 1125/MIDR/2024;
-
Retragerea cerinței ANTA privind adaptarea vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități.
Reprezentanții APOTA subliniază că neglijarea acestor solicitări va duce inevitabil la colapsul sectorului și la izbucnirea unor acțiuni de protest la nivel național.
3 Comments