ExternePublicații

Cutiile negre ale avionului Boeing 787 care s-a prăbușit în India sunt prea deteriorate pentru a fi citite. Decizia luată de anchetatori

Anchetatorii din India nu au reușit să extragă datele din cutiile negre ale avionului Boeing 787-8 „Dreamliner” care s-a prăbușit săptămâna trecută în orașul Ahmedabad din vestul țării, provocând peste 270 de morți, însă vor apela la expertiza străină, relatează Reuters și The Times of India, citat de hotnews.ro. 

Din cauza pagubelor extinse provocate de incendiul izbucnit după prăbușirea avionului, extragerea datelor în India s-a dovedit imposibilă. Înregistratorul de date de zbor și înregistratorul de voce din cabina de pilotaj (CVR), cunoscute împreună sub denumirea de „cutie neagră”, sunt vopsite în portocaliu aprins și se află în apropierea cozii aeronavei, zonă în care impactul la prăbușire este, de obicei, minim.

Totuși, aceste dispozitive suferă adesea avarii semnificative din cauza forțelor cinetice sau incendiilor care izbucnesc după prăbușire.

Surse familiarizate cu decizia au declarat pentru The Economic Times că înregistratorul digital de date de zbor va fi trimis pentru examinare la laboratorul Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din Washington. Concluziile vor fi transmise Biroului Indian de Investigații ale Accidentelor Aeriene (AAIB), întrucât protocoalele internaționale stipulează că țara în care a avut loc incidentul conduce investigația.

„Deși AAIB a înființat anul trecut un laborator la sediul său din Delhi, acesta nu este încă echipat corespunzător pentru a extrage date din înregistratoare grav avariate. Echipa NTSB le va transporta în laboratorul lor sub protecția și supravegherea oficialilor indieni, pentru a se asigura că sunt respectate toate protocoalele”, a declarat o persoană implicată în proces pentru publicația financiară.

Reprezentanți ai autorității de siguranță aeronautică din Marea Britanie vor participa la analiza datelor, având în vedere că printre victime se numărau 53 de cetățeni britanici. Anchetatorii Indieni au anunțat luni că înregistratoarele avionului Boeing 787-8 au fost recuperate în întregime.

Prăbușirea cursei Air India: De ce sunt importante cutiile negre ale avionului Boeing

În timpul investigațiilor privind accidentele aviatice, cutiile negre furnizează informații esențiale. Înregistratorul de date de zbor captează măsurători tehnice cruciale, inclusiv timpii, altitudinea și viteza de zbor, în timp ce CVR-ul stochează date audio importante din cabina de pilotaj, incluzând dialogurile dintre piloți și sunetele de fundal, cum ar fi semnalele electronice de avertizare provenite de la sistemele din cabină.

Extragerea datelor din aceste dispozitive de înregistrare poate dura între două zile și câteva luni, în funcție de gravitatea deteriorărilor suferite de unități.

„Din cauza deteriorării înregistratorului, este necesar să extragem cipul prin scoaterea plăcii de memorie, pentru a preveni pierderea suplimentară a datelor. De asemenea, trebuie să evaluăm starea circuitului electronic”, a explicat una dintre sursele citate de jurnaliștii de la The Economic Times.

Boeingul 787, la fel ca alte aeronave moderne, este echipat cu multiple sisteme de rezervă și componente critice redundante pentru a asigura siguranța și fiabilitatea operațională. Aeronava este capabilă să mențină zborul timp de 345 de minute folosind un singur motor, chiar și în condițiile unor defecțiuni multiple de sistem.

Suspiciuni că avionul Boeing 787-8 a avut probleme cu motoarele imediat după decolare

Informația prezentată joi de The Economic Times privind trimiterea cutiilor negre pentru analiză în SUA vine la o zi după ce The Wall Street Journal a scris, citând surse apropiate de anchetă, că investigatorii au reușit să identifice în rămășițele fuzelajului avionului că sistemul de urgență pentru motoare era în funcțiune în momentul prăbușirii.

Anthony Brickhouse, consultant în siguranță aerospațială din Statele Unite, a declarat pentru WSJ că piloții activează de regulă acest sistem când consideră că ambele motoare s-au oprit. Însă ele se pot activa de asemenea automat, din mai multe cauze.

„În aviația comercială, o defecțiune simultană a ambelor motoare este extrem de rară”, a adăugat el. „Motoarele noastre sunt astăzi mai eficiente și mai fiabile ca niciodată”, a explicat Brickhouse.

Echipa de anchetatori analizează însă în continuare mai multe scenarii, inclusiv dacă flapsurile aripilor au fost desfășurate corect și care a fost motivul pentru care trenul de aterizare a fost extins. Se investighează, de asemenea, posibile defecțiuni electronice sau contaminări ale combustibilului care ar fi putut provoca defectarea motoarelor.

Ultima comunicare a piloților avionului a fost un singur apel de urgență „Mayday”.

Preluarea textelor de pe cotidianul.md este permisă doar în limita a 300 de semne, cu obligativitatea indicării linkului direct către articolul original. Conținutul publicat este protejat de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Preluarea integrală a materialelor se poate face exclusiv în baza unui acord prealabil cu redacția sau în cadrul unui abonament lunar.
Back to top button